KudoZ home » Swedish to Danish » Food & Drink

Dammsugare

Danish translation: træstamme


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:Dammsugare
Danish translation:træstamme
Entered by: Soren Petersen

16:11 Oct 29, 2006
Swedish to Danish translations [PRO]
Social Sciences - Food & Drink / Cakes
Swedish term or phrase: Dammsugare
I forbindelse med en svensk cafe: "De har bra priser og nästan vulgärt tilltagna bakverk till exempel dammsugare, nästan stora som rulltårtor!"

Lyder lækkert, men kan hverken finde de danske udtryk for dammsugare eller rulltårtor..?
Soren Petersen
United States
træstamme
Explanation:
Ville jeg nok nærmere kalde dem, når de har den størrelsen.
Hvis de var mindre, ville de svare til studenterbrød.
Selected response from:

jmadsen
Grading comment
Træstammer kommer nok tættest på hvad de mener. Mange tak
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2træstamme
jmadsen
4 +1PunchrullerDaphne b


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
træstamme


Explanation:
Ville jeg nok nærmere kalde dem, når de har den størrelsen.
Hvis de var mindre, ville de svare til studenterbrød.

jmadsen
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Træstammer kommer nok tættest på hvad de mener. Mange tak
Notes to answerer
Asker: Træstammer kommer nok tættest på hvad de mener. Mange tak.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marianne Sorensen: Punchrulle findes vist ikke på dansk. Her er et link til en træstamme fra La Glace, fint konditori i København:http://www.laglace.dk/page.php?alias=traestamme
3 hrs
  -> Tak, især for linket til billedet ;-)

agree  Lingua Danica: Fandt en opskrift på "dammsugare", de plejer at indeholde en blanding af kagesmulder, smør og kakao. - Det er jo fuldstændig som studenterbrød og træstammer. Svenskerne giver dem så lige et lag grøn marcipan, så træstammen bliver grønne og ikke brune.
2 days3 hrs

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Punchruller


Explanation:
"Dammsugare" heter også "punschrullar" på svensk. På dansk er det nog "punchruller":

Den svenske kageproducent Delicato er især kendt for sine chokoladedyppede, grønne punchruller.
http://www.aga.dk/international/web/lg/dk/likelgagadk.nsf/do...

Et bilde kan du se her: http://allehanda.se/lokalt/4986

--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2006-10-29 16:36:29 GMT)
--------------------------------------------------

Og "rulltårta" = roulade

http://www.madkanalen.dk/vis_opskrift.php?opskrift_id=261

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2006-10-30 07:16:31 GMT)
--------------------------------------------------

Delicato er virkelig en av de største produsentene i Sverige, og det er deres "dammsugare" man ser vanligvis i butikkene solgt i pakker av fire (men det står "punschruller" på dem). "Punchrulle" er kanskje ikke noe vanlig i Danmark, men siden det er noe så spesielt, skulle jeg behålle navnet og særlig "punch"-delen. Akkurat som de gjør på engelsk med "punch rolls" (www.northerner.com/html/mat-kx_1.html ) eller "punsch bars" ( http://www.recipezaar.com/cookbook.php?bookid=52839 ) selv om dette ikke finns på engelsk.
Men jeg har ikke dansk som morsmål, så kanskje tar jeg feil.
I hvert fall, kan du se på følgende side nettopp dette produktet der det står "punchruller" på esken (zip-filen). Så jeg antar att de selges med dette navnet i Danmark også.
http://sgfoto.signf.dk/showphoto.php?photo=918&sort=1

Og der kan du også se en "roulade" http://sgfoto.signf.dk/showgallery.php?cat=29&thumb=1

Daphne b
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in GreekGreek

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Derringdo
1 hr

neutral  Lingua Danica: På dansk er der træstammer, studenterbrød og romkugler.
2 days4 hrs
  -> Enig hvis træstamme ikke er et generelt navn på en hvilken som helst sjokoladekake m/ den formen.En dammsugare er noe veldig bestemt: sjokoladekake m/ farget marsipan