KudoZ home » Swedish to Danish » Medical (general)

tendomyopati

Danish translation: fibromyalgi


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:tendomyopati
Danish translation:fibromyalgi
Entered by: Susanne Roelands

08:48 Mar 7, 2007
Swedish to Danish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / knäortoser
Swedish term or phrase: tendomyopati
Irritation av mjukdelar (t.ex. tendomyopati, muskelinflammation, svullnad, lättare utgjutningar)
Susanne Roelands
Belgium
fibromyalgi
Explanation:
Dette ser ud til at være det danske udtryk for det.
Selected response from:

Soren Petersen
United States
Grading comment
Tak for hjælpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3'senemyopati' eller 'tendomyopati'
Peter Adolph
3fibromyalgi
Soren Petersen


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
fibromyalgi


Explanation:
Dette ser ud til at være det danske udtryk for det.


    Reference: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&d...
    Reference: http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=19&arti...
Soren Petersen
United States
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tak for hjælpen.

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
'senemyopati' eller 'tendomyopati'


Explanation:
det er KUN et forslag, for jeg er ikke læge og kan ikke finde mit eget forslag ved googling eller lign., men måske kan det hjælpe dig videre.

Ifølge Klinisk Ordbog:
TENDO (lat. sene (af tendere spænde, strække)), gr. tenon, sene: rundt eller fladt bånd af stærkt, ·kollagenrigt bindevæv, som forbinder en muskel med en knogle. Enkelte muskler har to muskelbuge, forbundet med en mellemsene.

og

myopathia, myopati: ikke-neurogent betinget affektion af tværstribet muskulatur visende sig ved muskelsvaghed og varierende grader af muskelsvind; kan være primær (se ·dystrophia musculorum progressiva) eller sekundær til metaboliske forstyrrelser (·thyrotoxicosis, hyperparathyroidismus, ·uraemia) og lægemiddelforgiftning (kortikotropin, klorokin).

Jeg tror ikke, at det er fibromyalgi, som i Medicinsk Ordbog er angivet med flg. forklaring:

EN: fibromyalgia syndrome (Disorder characterised by pain in the fibrous tissue components of muscles without any inflammation)

DA: fibromyalgi

Dvs. noget med smerter, men 'myopati' er kendetegnet ved 'muskelsvaghed/-svind' jf. ovenstående, ikke ved smerter.


Peter Adolph
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 44