KudoZ home » Swedish to English » Art/Literary

skörden av havsöra

English translation: abalone (shells)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:skörden av havsöra
English translation:abalone (shells)
Entered by: Cristiana Coblis

13:14 Dec 1, 2003
Swedish to English translations [PRO]
Art/Literary
Swedish term or phrase: skörden av havsöra
Dykare kommer
hit för att hämta den rika skörden av havsöra.

TIA
Cristiana Coblis
Romania
abalone (shells)
Explanation:
abalone [eng. uttal Qb«l«u´ni] (sp.), havsöron, öronsnäckor, Halio´tis, släkte framgälade snäckor med knappt 50 arter, de flesta i Stilla havet och Indiska oceanen. Skalet blir upp till 30 cm; det är skålformat med låg spira och få vindlingar; sista vindlingen är perforerad av en rad hål. Utsidan har klara färger, insidan är pärlemorglänsande. Djuren sitter fast på hårdbottnar. De är eftertraktade som mat och som prydnadsföremål; överutnyttjandet har tvingat myndigheterna i USA att reglera fångsten där.

NE.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-01 13:21:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Divers come here to harvest the abundant supplies of abalone shells.

would be the basic meaning of the whole sentence.
Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Thanks!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1abalone (shells)EKM
4harvest of abalonecologne


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
abalone (shells)


Explanation:
abalone [eng. uttal Qb«l«u´ni] (sp.), havsöron, öronsnäckor, Halio´tis, släkte framgälade snäckor med knappt 50 arter, de flesta i Stilla havet och Indiska oceanen. Skalet blir upp till 30 cm; det är skålformat med låg spira och få vindlingar; sista vindlingen är perforerad av en rad hål. Utsidan har klara färger, insidan är pärlemorglänsande. Djuren sitter fast på hårdbottnar. De är eftertraktade som mat och som prydnadsföremål; överutnyttjandet har tvingat myndigheterna i USA att reglera fångsten där.

NE.


--------------------------------------------------
Note added at 2003-12-01 13:21:53 (GMT)
--------------------------------------------------

Divers come here to harvest the abundant supplies of abalone shells.

would be the basic meaning of the whole sentence.

EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 577
Grading comment
Thanks!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
1 min
  -> Tack så mycket! :-) "the abundant SUPPLY", even...

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
harvest of abalone


Explanation:
divers come here to harvest abalone

--------------------------------------------------
Note added at 16 mins (2003-12-01 13:30:44 GMT)
--------------------------------------------------

haller med Marten, man kan utelämna shells,

fisklexikon som kan vara bra att ha:
http://www.bohusfisk.se/uppslag.html

cologne
Germany
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 41