KudoZ home » Swedish to English » Business/Commerce (general)

omvärldsanalyser

English translation: business intelligence


20:06 Aug 5, 2004
Swedish to English translations [PRO]
Bus/Financial - Business/Commerce (general)
Swedish term or phrase: omvärldsanalyser
Energimyndigheten ansvarar för den nationella energiomställningen i Sverige, med målet att bygga ett uthålligt och effektivt energisystem. Programmet Uthållig kommun är en av insatserna för att nå detta mål. Det är ett femårigt program, som inleddes år 2003.

Programmet Uthållig kommun är unikt i sin strävan att sätta in energiomställningen i ett vidare samhälleligt perspektiv.

De fem kommuner som deltar är Borås, Solna, Ulricehamn, Vingåker och Örnsköldsvik. Dessa fem har efter intresseanmälan valts ut för att de har kunnat visa att de har förutsättningar för god samverkan inom kommunen och med det lokala näringslivet. De representerar också tillsammans olika ”typkommuner” avseende antal invånare, geografiskt läge och karaktär. Myndigheten bedömer att den politiska förankringen är en viktig grundpelare, varför alla kommuners kommunstyrelseordföranden har undertecknat en avsiktsförklaring.

Energimyndighetens roll
Energimyndigheten arbetar för ett löpande erfarenhetsutbyte mellan de fem kommuner som deltar. Myndigheten bidrar också med forskarstöd, omvärldsanalyser, faktaunderlag och metodstöd, samt med deltagande i kommunernas insatser på energiområdet. Utöver dessa insatser ges inga särskilda ekonomiska bidrag. Programmet ska vara replikerbart i landets övriga kommuner utan att vara beroende särskilda statliga bidrag. Programmet syftar till att etablera ett arbetssätt med uthållighet som ledstjärna.

business/market/* intelligence???
Bengt Evertsson
English translation:business intelligence
Explanation:
ibland även business intelligence and knowledge management

--------------------------------------------------
Note added at 3 days 15 hrs 21 mins (2004-08-09 11:27:58 GMT)
--------------------------------------------------

Ett exempel på hur \"business intelligence\" används i kommunala sammanhang
http://www.egovmonitor.com/pr/pr41428.asp
Selected response from:

Anette Herbert
Grading comment
Klienten valde själv till slut "environmental scanning" (tack vare lagomduktigsajten) även om "business intelligence" inte är begränsat till näringslivet. Vi la fram båda alternativen och hänvisade till http://www.bidigital.com/papers/bi/ där kan man läsa "Här samlar vi universitets & högskolors uppsatser inom ämnesområdet Omvärldsanalys - Business Intelligence och Knowledge Management. Studenters uppsatser är resultatet av stora arbetsinsatser inom ett visst område och är ofta en mycket bra källa till kunskap. Här nedan kan du kostnadsfritt hämta hem uppsatser." samt http://www.kontorsproffs.nu/inform.htm . Dock fick följande länk http://lagomduktig.gnomeblog.com/blog/_archives/2004/6/7/84414.html klienten att till slut välja 'environmental scanning'. Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3business intelligence
Anette Herbert
5environment analysis
Paul Larkin
5outside world analysis
ojinaga
4environmental studies [analyses]George Hopkins
3SWOT analysis
Peter Linton
3social and environmental analysisDaphne b


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
omvärldsanalyser
outside world analysis


Explanation:
My suggestion
Hope it helps

ojinaga
Specializes in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Anette Herbert: if it is only a suggestion perhaps your conficence level of 5 may be a bit misleading
22 mins
  -> Everything is a suggestion without any obligation

neutral  Peter Linton: As Anette suggests, it helps others if your confidence level matches your certainty.
1 hr
  -> When I suggest anything I am sure-I am not hoping or guessing

neutral  Billy McCormac: Too literal
9 hrs
  -> Sometimes the translation has to be literal and straight forward- which is the case here. Thank you anyway Billy McComac

24 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
omvärldsanalyser
social and environmental analysis


Explanation:
Just a suggestion. See also site http://www.hackney.gov.uk/index/life/comis-org-2/comis-org.h...


Daphne b
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in GreekGreek
PRO pts in category: 11

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
omvärldsanalyser
SWOT analysis


Explanation:
When I worked at GE, the marketing department would conduct regular SWOT analyses - Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats. At first sight, not a close translation for the Swedish term, but the purpose was exactly the same - to identify the factors in the business environment that would affect the company. See ref for longer explanation -plus a few other possible translations.


    Reference: http://www.cins.se/OA/Handledning/default.asp?id=swot
Peter Linton
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 72

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Billy McCormac: Not the same thing...a SWOT analysis looks at the company's situation. An omvärldsanalys looks at external factors
7 hrs

13 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
environment analysis


Explanation:
the analysis of the surrounding environment.

Paul Larkin
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 18

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
omvärldsanalyser
environmental studies [analyses]


Explanation:
Compare omvärldsorientering, Gullberg.

George Hopkins
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 108

31 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
omvärldsanalyser
business intelligence


Explanation:
ibland även business intelligence and knowledge management

--------------------------------------------------
Note added at 3 days 15 hrs 21 mins (2004-08-09 11:27:58 GMT)
--------------------------------------------------

Ett exempel på hur \"business intelligence\" används i kommunala sammanhang
http://www.egovmonitor.com/pr/pr41428.asp


    Reference: http://www.ts.mah.se/utbild/ck1040/
    Reference: http://www.kontorsproffs.nu/inform.htm
Anette Herbert
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 7
Grading comment
Klienten valde själv till slut "environmental scanning" (tack vare lagomduktigsajten) även om "business intelligence" inte är begränsat till näringslivet. Vi la fram båda alternativen och hänvisade till http://www.bidigital.com/papers/bi/ där kan man läsa "Här samlar vi universitets & högskolors uppsatser inom ämnesområdet Omvärldsanalys - Business Intelligence och Knowledge Management. Studenters uppsatser är resultatet av stora arbetsinsatser inom ett visst område och är ofta en mycket bra källa till kunskap. Här nedan kan du kostnadsfritt hämta hem uppsatser." samt http://www.kontorsproffs.nu/inform.htm . Dock fick följande länk http://lagomduktig.gnomeblog.com/blog/_archives/2004/6/7/84414.html klienten att till slut välja 'environmental scanning'. Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Terese Whitty
7 hrs
  -> Thank you Terese

agree  Billy McCormac: See some more background here http://lagomduktig.gnomeblog.com/blog/_archives/2004/6/7/844...
9 hrs
  -> Thanks Billy

agree  Mario Marcolin: I support "intelligence", though I'm not sure about the "business" aspect;perhaps - technology intelligence or industry intelligence
3 days11 hrs
  -> Tack Mario, vad jag förstår så är det just affärsverksamheten det handlar om, intelligence som i information om konkurrenter och marknader.