KudoZ home » Swedish to English » Education / Pedagogy

hälsopedagogik

English translation: health education


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:hälsopedagogik
English translation:health education
Entered by: Inger Brandt

18:31 Aug 5, 2004
Swedish to English translations [PRO]
Education / Pedagogy
Swedish term or phrase: hälsopedagogik
Detta är ett högskoleämne.
Inger Brandt
health education
Explanation:
Det finns också utbildningar som kallas för "teaching health education" på universistetsnivå vilket kanske ligger närmare hälsopedagogik om ämnet syftar till att lära ut hur man utbildar andra inom hälsovård?
Svenska utbildningar av hälsopedagogik verkar främst översättas till health education i alla fall. På KI säger man även health pedagogics, vilket är ett mer klargörande alternativ om det är just läran om att lära ut utbildningen handlar om
Selected response from:

Anette Herbert
Grading comment
Tack Anette, det får bli health education även om det är frågan om att kunna utbilda andra.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3health education
Anette Herbert
3healthcare education
Thierry Jamez


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hälsopedagogik
healthcare education


Explanation:
Division of Healthcare Education Products & Standards, American Medical Association, 312-464-2588





    Reference: http://www.ama-assn.org/ama/pub/category/9065.html
Thierry Jamez
Belgium
Native speaker of: French

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
hälsopedagogik
health education


Explanation:
Det finns också utbildningar som kallas för "teaching health education" på universistetsnivå vilket kanske ligger närmare hälsopedagogik om ämnet syftar till att lära ut hur man utbildar andra inom hälsovård?
Svenska utbildningar av hälsopedagogik verkar främst översättas till health education i alla fall. På KI säger man även health pedagogics, vilket är ett mer klargörande alternativ om det är just läran om att lära ut utbildningen handlar om


    Reference: http://216.239.59.104/search?q=cache:Xj7UQsY7bDkJ:www.ihs.se...
Anette Herbert
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tack Anette, det får bli health education även om det är frågan om att kunna utbilda andra.