KudoZ home » Swedish to English » Finance (general)

koncernmoder

English translation: main parent company; main holding company


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:koncernmoder
English translation:main parent company; main holding company
Entered by: Nina Engberg

22:10 Mar 26, 2004
Swedish to English translations [PRO]
Bus/Financial - Finance (general)
Swedish term or phrase: koncernmoder
Under Uppgifter om Moderföretag & övriga koncernföretag finns listat
-Moderbolag
-Koncernmoder
och sedan tre dotterföretag.

Vad är koncernmoder och hur skiljer det sig från moderbolag?

Tusen tack på förhand!
Nina Engberg
United States
main parent company; main holding company
Explanation:
From reference:
"Exempel på koncernstruktur
En koncern består av minst två företag, ett moderbolag och ett dotterbolag. Varje
bolag är en egen juridisk person och har ett huvudkontor (säte). En stor koncern har
förutom moderbolag även ett koncernmoderbolag, som vanligen är den yttersta
ägaren i koncernen. Olika verksamhetsområden kan ha olika moderbolag som
ansvarar för ett antal dotterbolag. I stora globala koncerner kan en koncernmoder
ha egna moderbolag som i sin tur har dotterbolag i olika länder. Alternativt är
dotterbolagen organiserade direkt under en koncernmoder."
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Thanks, Sven. Also thanks to Counsel for all your efforts. I really appreciate it!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4main parent company; main holding company
Sven Petersson
3(top-of-)group parentxxxKirstyMacC


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
main parent company; main holding company


Explanation:
From reference:
"Exempel på koncernstruktur
En koncern består av minst två företag, ett moderbolag och ett dotterbolag. Varje
bolag är en egen juridisk person och har ett huvudkontor (säte). En stor koncern har
förutom moderbolag även ett koncernmoderbolag, som vanligen är den yttersta
ägaren i koncernen. Olika verksamhetsområden kan ha olika moderbolag som
ansvarar för ett antal dotterbolag. I stora globala koncerner kan en koncernmoder
ha egna moderbolag som i sin tur har dotterbolag i olika länder. Alternativt är
dotterbolagen organiserade direkt under en koncernmoder."


    Reference: http://www.itps.nu/pdf/S2003_008.pdf
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 389
Grading comment
Thanks, Sven. Also thanks to Counsel for all your efforts. I really appreciate it!

48 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(top-of-)group parent


Explanation:
moderbolag - (one underlying)parent company besides possible others.

A flowchart of this set-up would make it easier to visualise.





xxxKirstyMacC
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 20