KudoZ home » Swedish to English » Law/Patents

överprövning

English translation: review, reconsideration


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:överprövning
English translation:review, reconsideration
Entered by: Robin Hardy-King

00:50 Dec 21, 2003
Swedish to English translations [PRO]
Law/Patents
Swedish term or phrase: överprövning
Detta avtal är bindande för Beställaren först sedan en tidsfrist på 12 kalenderdagar förflutit räknat från dagen för att det sista meddelandet om tilldelningsbeslut sänds ut till anbudsgivare och under förutsättning att överprövning jämlikt lagen om offentlig upphandling (LOU) kapitel 7 §§ 1 till 4 ej påkallas under angiven tid. Om den sista dagen i tidsfristen infaller på en lördag, söndag, allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, förlängs tidsfristen till nästa vardag. Oavsett om överprövning påkallas under angiven tid, äger Beställaren rätt att besluta att avtalet skall träda ikraft efter det att han skriftligen underrättat andra parten därom. Detta gäller dock inte om Länsrätten meddelar beslut om inhibitation. Påkallas överprövning under den angivna tiden och Beställaren väljer att inte låta avtalet träda ikraft, blir avtalet bindande för respektive parter genast efter det att överprövningen avslutats och under förutsättning att överprövningsbeslutet inte anger annat.
Robin Hardy-King
review / reconsideration
Explanation:
:-)
Selected response from:

swisstell
Italy
Grading comment
Thanks!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +4review / reconsideration
swisstell
3Appeal (against/to) Enter an appealSwedishTra


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +4
överprövning
review / reconsideration


Explanation:
:-)


    Reference: http://europa.eu.int/eurodicautom/
swisstell
Italy
Native speaker of: German
PRO pts in pair: 57
Grading comment
Thanks!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxPEK
3 hrs

agree  Elpida Karapidaki: överpröva är att högre instans prövar ett avgörande av lägre instans.
4 hrs

agree  George Hopkins
5 hrs

agree  wiita
12 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Appeal (against/to) Enter an appeal


Explanation:
I think the Swedish translation should be: Överklaga

SwedishTra
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 24