KudoZ home » Swedish to English » Medical

transportprotein

English translation: transport protein


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:transportprotein
English translation:transport protein
Entered by: Åsa Gudmundsson

12:29 Jan 30, 2003
Swedish to English translations [PRO]
Medical
Swedish term or phrase: transportprotein
Albumin är ett transportprotein för tryptofan...
vad heter det på engelska...
Gärna så utförligt som möjligt... =)
xxxCatoholic
transportprotein
Explanation:
är den term jag hört (av mina iof något Anglofierade föreläsare) Tryptofan binder Albumin (vanligt protein i blodet) när det transporteras runt i blodet. Tryptofanet är alltså inte fritt i blodet, utan mer eller mindre bundet till Albumin.

Ref: MSc Biomedicine.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-30 13:02:55 (GMT)
--------------------------------------------------

det ska vara två ord! :)
Selected response from:

Åsa Gudmundsson
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5transport protein
Sven Petersson
4transportprotein
Åsa Gudmundsson


Discussion entries: 1





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
transportprotein


Explanation:
är den term jag hört (av mina iof något Anglofierade föreläsare) Tryptofan binder Albumin (vanligt protein i blodet) när det transporteras runt i blodet. Tryptofanet är alltså inte fritt i blodet, utan mer eller mindre bundet till Albumin.

Ref: MSc Biomedicine.

--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-30 13:02:55 (GMT)
--------------------------------------------------

det ska vara två ord! :)

Åsa Gudmundsson
PRO pts in pair: 4

30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
transport protein


Explanation:
Two words!


    Cressy Medical and Pharmaceutical Dictionary, 6th edition.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 8081