stabsverksamhet

English translation: staff functions

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:stabsverksamhet
English translation:staff functions
Entered by: Eva Gustavsson

11:28 Jan 20, 2003
Swedish to English translations [PRO]
Swedish term or phrase: stabsverksamhet
I tabell med lista över olika uppgifter som räddningstjänst ska kunna utföra:
Ledning och samordning av större räddningsinsats, stabsverksamhet
Eva Gustavsson
staff functions
Explanation:
Possibly.
Selected response from:

George Hopkins
Grading comment
Tack för hjälpen!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5staff work
Mats Wiman
3 +1staff functions
George Hopkins
3logistics and administration
Arthur Borges


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
logistics and administration


Explanation:
One possibility.

Arthur Borges
China
PRO pts in pair: 83

15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
staff work


Explanation:
Beslutsunderlagsskapande verksamhet till stöd för beslutsfattare = den militära definition, som övertagits inom ämnet organisationsteori

NE:
stab, (ty. Stab 'stav'; 'stab'; benämningen föranledd av den militäre befälhavarens kommandostav) organisatorisk enhet i ett företag som ger service till den operativa verksamheten (vanligen produktion och försäljning). Hit hör personal-, ekonomi-, forsknings- och utvecklingsavdelningarna, men även de olika specialist- och utredningsavdelningar som arbetar direkt under företagsledningen med t.ex. juridik, information och finansiella frågor. Jfr ¤linje–stabsorganisation och ¤organisationsteori.



    NE+HHS
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1826

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
staff functions


Explanation:
Possibly.

George Hopkins
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 3115
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Paula Ibbotson: Tadc för bidraget vi kör på den
5 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search