KudoZ home » Swedish to English » Science

inhibitation

English translation: inhibition


00:53 Dec 21, 2003
Swedish to English translations [PRO]
Science
Swedish term or phrase: inhibitation
Detta avtal är bindande för Beställaren först sedan en tidsfrist på 12 kalenderdagar förflutit räknat från dagen för att det sista meddelandet om tilldelningsbeslut sänds ut till anbudsgivare och under förutsättning att överprövning jämlikt lagen om offentlig upphandling (LOU) kapitel 7 §§ 1 till 4 ej påkallas under angiven tid. Om den sista dagen i tidsfristen infaller på en lördag, söndag, allmän helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, förlängs tidsfristen till nästa vardag. Oavsett om överprövning påkallas under angiven tid, äger Beställaren rätt att besluta att avtalet skall träda ikraft efter det att han skriftligen underrättat andra parten därom. Detta gäller dock inte om Länsrätten meddelar beslut om inhibitation. Påkallas överprövning under den angivna tiden och Beställaren väljer att inte låta avtalet träda ikraft, blir avtalet bindande för respektive parter genast efter det att överprövningen avslutats och under förutsättning att överprövningsbeslutet inte anger annat.
Robin Hardy-King
English translation:inhibition
Explanation:
I think the word that you're looking for may be inhibition and that the Swedish word should be the same, i.e. inhibition. Don't you just love it when people make up their own words?

Sv-En Affärslexikon
Selected response from:

xxxPEK
Grading comment
Thanks a lot.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +5inhibitionxxxPEK
5 +2cancellationabborre


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
cancellation


Explanation:
inhibera (instælla)= cancel


sanders swedish english affærs leksikon

abborre
Denmark
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 77

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elpida Karapidaki: beslut (oftast av högre instans) att inställa ("inhibera") verkställighetsåtgärder, som annars skulle ha inträffat till följd av avgörande som skett i lägre instans.
4 hrs

agree  George Hopkins: Affärslexikon: cancellaton, inihibtion
5 hrs

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +5
inhibition


Explanation:
I think the word that you're looking for may be inhibition and that the Swedish word should be the same, i.e. inhibition. Don't you just love it when people make up their own words?

Sv-En Affärslexikon

xxxPEK
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 15
Grading comment
Thanks a lot.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elpida Karapidaki: also right : ) writ sent from a higher court to a lower court halting legal proceedings.
1 hr

agree  George Hopkins: Affärslexikon: cancellaton, inihibtion
1 hr

agree  Peter Linton: Riksskatteverket calls it "inhibition"
3 hrs

agree  Ingrid Abramson
4 hrs

agree  wiita
8 hrs