KudoZ home » Swedish to English » Tech/Engineering

Halvarmerat läge

English translation: semi-armed position


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:halvarmerat läge
English translation:semi-armed position
Entered by: Mats Wiman

15:08 Nov 27, 2001
Swedish to English translations [PRO]
Tech/Engineering / Vapen
Swedish term or phrase: Halvarmerat läge
"Spärrstiftet står i halvarmerat läge"
Monica Hoppe
semi-armed position
Explanation:
Jag är inte säker om det passar i det här sammanhanget, men om det gäller ett larmsystem, övervakningssytem e.d. brukar man säga "the system (alarm) is armed". Används även för bomber, mm.
"Armoured" låter mera som "pansrad".
Selected response from:

CCW
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4semi-armed position
CCW
3 +1the pin tumbler is in semi-armoured positionSerge L


  

Answers


2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
the pin tumbler is in semi-armoured position


Explanation:
HTH,

Serge L.




    experience
Serge L
PRO pts in pair: 98

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jeff Ganellen
5 hrs

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
semi-armed position


Explanation:
Jag är inte säker om det passar i det här sammanhanget, men om det gäller ett larmsystem, övervakningssytem e.d. brukar man säga "the system (alarm) is armed". Används även för bomber, mm.
"Armoured" låter mera som "pansrad".


    egen erfarenhet
CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 139