slutsteg

English translation: power amplifier

Swedish term or phrase:slutsteg
English translation:power amplifier
Entered by: Daphne b

09:30 Jun 26, 2003
Swedish to English translations [PRO]
Tech/Engineering
Swedish term or phrase: slutsteg
Apparater för inspelning, upptagning, sändning eller återgivning av ljud och bilder, såsom bilradio, högtalare, slutsteg, DVD-spelare, CD-spelare, bärbara kassettband-, CD- eller DVD-spelare, TV-mottagare, TV-mottagare för bilar, digital-TV-mottagare, liquid crystal display-TV-mottagare ("LCD-TV-mottagare"), satellitmottagare, stereoutrustning, hemmabioutrustning, videoutrustning, digital videoutrustning, Moving Pictures Expert Group Layer 3-spelare ("MP3-spelare"), kameror, övervakningskameror, projektorer, monitorer;

An explanation of the term would also be very welcome. Thanks in advance!
Daphne b
Sweden
power amplifier
Explanation:
Detta är slang bland "ljudfreaks" för en fristående förstärkare som bara är en effektförstärkare - alltså inte innehåller några som helst kontroller (volym, klangfärg etc).

Det har bara ingångskontakter (linjenivå, cirka 1 Volt) och högtalarutgångar.

All ljudbearbetning måste ske i någon annan apparat, försteg, ljudmixer, ljudkontrollbord etc.

Uteffekten varierar från några watt till flera kilowatt.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1power amplifier
Hans-Bertil Karlsson
4 +1power amplifier
shewid


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
power amplifier


Explanation:
I found the following description at http://www.shell.linux.se/icom2002/slutsteg/

Slutsteg av RF-typ, används för att förlänga räckvidden på en sändare av Am eller Fm modell

shewid
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 269

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: The translation is perfect, but the explanation is too limited. The context indicates that one talks about the power amplifier in an audio system.
12 mins

neutral  Hans-Bertil Karlsson: själva termen är rätt, men förklaringen fel i detta sammanhang.
2 hrs

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
power amplifier


Explanation:
Detta är slang bland "ljudfreaks" för en fristående förstärkare som bara är en effektförstärkare - alltså inte innehåller några som helst kontroller (volym, klangfärg etc).

Det har bara ingångskontakter (linjenivå, cirka 1 Volt) och högtalarutgångar.

All ljudbearbetning måste ske i någon annan apparat, försteg, ljudmixer, ljudkontrollbord etc.

Uteffekten varierar från några watt till flera kilowatt.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 570
Grading comment
tack så mycket!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Elpida Karapidaki: : )
5 hrs
  -> tack Elpida !!