KudoZ home » Swedish to English » Tech/Engineering

magnetstabb

English translation: magnetic stabiliser


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:magnetstabb
English translation:magnetic stabiliser
Entered by: Sven Petersson

08:27 Oct 17, 2001
Swedish to English translations [PRO]
Tech/Engineering
Swedish term or phrase: magnetstabb
Belysningen ska kopplas via magnetstabb
Malin Brooks
magnetic stabiliser
Explanation:
See reference!
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
Tack så mycket
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5magnetic stabiliser
Sven Petersson
4line-conditioner
Mats Wiman


  

Answers


54 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
magnetic stabiliser


Explanation:
See reference!


    Reference: http://www.rattkraft.se/RMS2.pdf
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 8077
Grading comment
Tack så mycket

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
line-conditioner


Explanation:
magnetstabilisator = konstantspänningstransformator = line-conditioner

1:
Det har blivit allt vanligare att man har stora problem med driftstörningar på elektronik utrustningar, styrsystem och datorer. Många gånger beror detta på att spänningen inte är "sinusformad" (se bild nedan till höger) eller att det finns transienter. Detta kan leda till driftstörningar och att elektronikprodukter går sönder. För att komma till rätta med problemet är ett av dom bästa sätten att ansluta en magnetstabilisator ( Lineconditioner ).

2:
Spänningsstabilisator

En magnetstabilisator eller en s k konstantspänningstransformator kan kompensera för långsamt varierande över- och underspänningar. Transformatorn kan reducera spänningsbortfall. Magnetstabilisatorn kan till en del dämpa transienter.





    Reference: http://www.pmaprocess.se/Company/eti1.htm
    Reference: http://home8.swipnet.se/~w-81425/secsv/sec7.htm
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1826