KudoZ home » Swedish to Norwegian » Bus/Financial

verksamhet

Norwegian translation: virksomhet, geskjeft, forretningsidé, aktivitet, funksjon, arbeid


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Swedish term or phrase:verksamhet
Norwegian translation:virksomhet, geskjeft, forretningsidé, aktivitet, funksjon, arbeid
Entered by: Lars Finsen

11:46 Jan 23, 2003
Swedish to Norwegian translations [PRO]
Bus/Financial
Swedish term or phrase: verksamhet
For eksempel i setninger som: "Våra egenutvecklade XXX är den röda tråden i vår verksamhet"

Virksomhet, geskjeft og forretningsidé er muligheter, men passer ikke over alt. Noen som har andre forslag?
Lars Finsen
virksomhet
Explanation:
Akkurat i denne setninge synest jeg egentlig at du kan bruke "virksomhet".
Du har nok andre ulike setninger som "verksamhet" dukker opp i, enten som gjelder selve foretaket eller dets "funksjon". I begge tilfeller kan nok "virksomhet" brukes, kanskje med en annen vri på ordet (funksjon, aktivitet, virke, produksjon, og som Ivan sier "arbeid"), allt etter selve meningen med setningen.

I Wordfinders ordbok (se/eng/se) står følgende å velge på:

activity (rörelse,handling)
action (handelsverksamhet)
work (arbete)
business operation

Eksempler hentet fra http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng :

politisk verksamhet---political activity
olaglig verksamhet---illegal activity (operation)
vara i full verksamhet---be in full swing

Sammansättningar/avledningar:

studieverksamhet---educational programme
försöksverksamhet---experimental work, research
hjärtverksamhet---cardiac activity
verksamhets|berättelse -n---annual report
verksamhets|år---financial year

Ble mye svensk/engelsk her nå, men håper det kan være til hjelp :o)

Selected response from:

Liss Myrås
Sweden
Grading comment
Takk for innspillene begge to. Jeg har brukt virksomhet noen steder og forretningsidé noen andre steder i oversettelsen, avhengig av sammenhengen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3virksomhet
Liss Myrås
3Sysselsetning, arbeid
Ivan Eikås Skjøstad


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Sysselsetning, arbeid


Explanation:
Hentet fra sve-eng (som også opererer med sve-sve)

fortlöpande sysselsättning, arbete (även mer allmänt "funktion")


    Reference: http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng
Ivan Eikås Skjøstad
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in Norwegian (Bokmal)Norwegian (Bokmal)
PRO pts in pair: 74

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
virksomhet


Explanation:
Akkurat i denne setninge synest jeg egentlig at du kan bruke "virksomhet".
Du har nok andre ulike setninger som "verksamhet" dukker opp i, enten som gjelder selve foretaket eller dets "funksjon". I begge tilfeller kan nok "virksomhet" brukes, kanskje med en annen vri på ordet (funksjon, aktivitet, virke, produksjon, og som Ivan sier "arbeid"), allt etter selve meningen med setningen.

I Wordfinders ordbok (se/eng/se) står følgende å velge på:

activity (rörelse,handling)
action (handelsverksamhet)
work (arbete)
business operation

Eksempler hentet fra http://lexikon.nada.kth.se/cgi-bin/sve-eng :

politisk verksamhet---political activity
olaglig verksamhet---illegal activity (operation)
vara i full verksamhet---be in full swing

Sammansättningar/avledningar:

studieverksamhet---educational programme
försöksverksamhet---experimental work, research
hjärtverksamhet---cardiac activity
verksamhets|berättelse -n---annual report
verksamhets|år---financial year

Ble mye svensk/engelsk her nå, men håper det kan være til hjelp :o)



Liss Myrås
Sweden
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in pair: 13
Grading comment
Takk for innspillene begge to. Jeg har brukt virksomhet noen steder og forretningsidé noen andre steder i oversettelsen, avhengig av sammenhengen.