KudoZ home » English to Dutch » Medical

orthotic insert

Dutch translation: inlegorthese


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:orthotic insert
Dutch translation:inlegorthese
Entered by: Toiny Van der Putte-Rademakers

14:23 May 30, 2002
English to Dutch translations [PRO]
Medical / sportswear industry
English term or phrase: orthotic insert
Staat in geen enkel woordenboek, althans in die van mij niet.

Created to accommodate those with high arches and orthotic inserts, the 879 fits superbly and cushions every footfall.

Het zijn een soort steunzolen, maar is er ook een specifieke (medische) term voor? Alvast bedankt.
Shayna Barby
inlegorthese
Explanation:
Een orthese is een hulpmiddel ter correctie, ondersteuning, immobilisatie of compensatie van een bepaalde (motorische) functie van een aangedaan lichaamsdeel. Bijv. enkel-voetorthese (EVO): orthese die de voet omsluit, ter correctie van een klapvoet bij peroneusletsel.
Selected response from:

Toiny Van der Putte-Rademakers
Grading comment
Hartelijk dank.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5inlegortheseToiny Van der Putte-Rademakers
4orthesen
Elisabeth Ghysels
4orthopedisch
Bart B. Van Bockstaele
4invoegingen voor het bevorderen of beschermen van een bepaalde functie
Henk Peelen


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
invoegingen voor het bevorderen of beschermen van een bepaalde functie


Explanation:
Dorland's illustrated mediacal dictionary:
orthotic:
serving to protect or tot restore or to improve function; pertaining to the use or application of orthoses

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 4150

10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
orthopedisch


Explanation:
an orthotic device is een orthopedisch hulpmiddel.



--------------------------------------------------
Note added at 2002-05-30 14:34:52 (GMT)
--------------------------------------------------

Oeps. Te oppervlakkig geweest.

Een orthotic insert kun je vertalen door een orthopedische inlegzool.



Bart B. Van Bockstaele
Canada
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in pair: 231

38 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
orthesen


Explanation:
orthotic inserts = orthesen. Een orthese gaat vaak wat verder dan een orthopedische inlegzool en omsluit gewoonlijk de voet en of het enkelgewricht tenminste partieel, wat uiteraard de vereisten voor het schoeisel nog moeilijker maakt; daarom denk ik, dat het hier belangrijk is, orthotic inserts in engere zin te vertalen, dus als orthesen (orthesen worden voor het overige wel ook nog voor talrijke andere gewrichten gebruikt).
Groeten,

Nikolaus


    Reference: http://www.ots-corp.com/fitt_slnlfab_dutch.htm
Elisabeth Ghysels
PRO pts in pair: 149

54 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
inlegorthese


Explanation:
Een orthese is een hulpmiddel ter correctie, ondersteuning, immobilisatie of compensatie van een bepaalde (motorische) functie van een aangedaan lichaamsdeel. Bijv. enkel-voetorthese (EVO): orthese die de voet omsluit, ter correctie van een klapvoet bij peroneusletsel.


    New Shorter Oxford
    Pinkhof Geneeskundig Woordenboek
Toiny Van der Putte-Rademakers
Native speaker of: Dutch
PRO pts in pair: 143
Grading comment
Hartelijk dank.