KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

video DC light

Swedish translation: strålkastare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:video DC light (movie camera)
Swedish translation:strålkastare
Entered by: Ulla Lundquist

09:00 Dec 28, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: video DC light
digitala kameror
Ulla Lundquist
Italy
Strålkastare
Explanation:
De små MR16 (eller liknande) lampor som man använder vid videofilmning i mörker. De sätts på kameran (i tillbehörsskon) och får också sin strömmatning från kamerans batteri via denna (oftast).

Ljuset är dock ganska dåligt då det riktas rakt mot motivet och exponeringen blir ungefär lika dålig som men en inbyggd blixt...

Det här med DC kan du glömma i det här sammanhanget.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5StrålkastareHans-Bertil Karlsson
2likspänningslampa för videoReino Havbrandt


Discussion entries: 2





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
likspänningslampa för video


Explanation:
DC beytder ju oftast likström (Direct Current) men verkar aningen malplacerat i sammanhanget.

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: instämmer - låter helt fel i sammanhanget
5 hrs

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Strålkastare


Explanation:
De små MR16 (eller liknande) lampor som man använder vid videofilmning i mörker. De sätts på kameran (i tillbehörsskon) och får också sin strömmatning från kamerans batteri via denna (oftast).

Ljuset är dock ganska dåligt då det riktas rakt mot motivet och exponeringen blir ungefär lika dålig som men en inbyggd blixt...

Det här med DC kan du glömma i det här sammanhanget.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack!