KudoZ home » English to Norwegian » Games / Video Games / Gaming / Casino

Directional pad

Norwegian translation: retningsknapper eller navigasjonsknapp


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Directional pad
Norwegian translation:retningsknapper eller navigasjonsknapp
Entered by: Solfrid Lokslid

02:43 Feb 17, 2008
English to Norwegian translations [PRO]
Games / Video Games / Gaming / Casino / Spill for barn
English term or phrase: Directional pad
Dette er for en bruksanvisning for et spill for barn med en konsoll. Directional pad er de knappene som ser ut som et kryss med diagonale knapper. Jeg spiller ikke spill som Nintendo, Sony Station eller X-box selv, og jeg er veldig i tvil om hva det her heter på norsk. Dette lekespillet er ikke Nintendo, etc. - det er bare et lite superhero spill. Jeg har selvfølgelig googlet dette frem og tilbake, og det virker som om D-pad blir brukt mye. Men jeg synes jeg må finne en mer norsk og praktisk forklaring enn D-pad, spesielt fordi det er for relativt små barn.

Her er en setning fra bruksanvisningen: Drive around the Game Map using the Directional Pad,
looking for game icons.

Jeg har på følelsen av at det her er et ganske elementært spørsmål, men jeg har altså ikke klart å komme frem til noe som jeg er fornøyd med. Håper det er noen av dere som har oversatt dette før eller spiller spill og har et forslag til meg? Retningskontroller, kanskje?

Mange takk på forhånd!
Solfrid Lokslid
United States
retningsknapper
Explanation:
Det er ihvertfall det som brukes i alle mine spillbruksanvisninger til Playstation.
Selected response from:

Frode Aleksandersen
Norway
Grading comment
Tusen takk, Frode! Alle forslagene var gode, men jeg valgte ditt denne gangen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5navigasjonsknapp
Bjørnar Magnussen
5retningsknapper
Frode Aleksandersen


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
directional pad
retningsknapper


Explanation:
Det er ihvertfall det som brukes i alle mine spillbruksanvisninger til Playstation.

Frode Aleksandersen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tusen takk, Frode! Alle forslagene var gode, men jeg valgte ditt denne gangen.

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
directional pad
navigasjonsknapp


Explanation:
Frodes forslag kan sikker også brukes.

--------------------------------------------------
Note added at 12 hrs (2008-02-17 15:31:29 GMT)
--------------------------------------------------

...ellers så gir "styreknapp" også noen relevante treff: "Den ene bestod i å trykke ned D-pad-en på DS-konsollen (en korsformet styreknapp som muliggjør bevegelse i fire retninger) i den retningen en ønsker figuren" (no.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_64_DS)

Example sentence(s):
  • Sett inn kontakten til Xbox 360-hodesettet i utbyggingsporten under navigasjonsknappen (D-pad)
  • Merknad: Du kan navigere rundt i 3-gen bildet med navigasjonsknappen (D-Pad button) eller med rulleknappen

    Reference: http://support.microsoft.com/kb/907595/no
    Reference: http://northernhillssoftware.com/PocketGenealogist/UserGuide...
Bjørnar Magnussen
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian
PRO pts in category: 101