crête (de départ)

Dutch translation: aanvangspiek

13:08 Dec 28, 2012
French to Dutch translations [PRO]
Medical (general) / Gehoor
French term or phrase: crête (de départ)
"Rupture du tympan: Les bruits de type impulsion (crête de départ de forte puissance acoustique) sont extrêment dangereux. Il s'agit de sons purs de hautes frequences comme les sons aigus d'une sono lors d'un réglage, les explosions d'arme à feu... Ils peuvent provoquer une rupture immédiate du tympan accompagnée d'une douleur très vive. La surdité peut alors être définitive."

Ik heb problemen met het deeltje tussen haakjes en dan vooral met 'crête'. Iemand enig idee?
Katrien De Clercq
Dutch translation:aanvangspiek
Explanation:
op/van een hoog geluidsniveau

crête = (geljuids)piek
forte puissance acoustique = hoog geluidsniveau

Voorbeeld:

"Het geluid dat de truck daarbij produceert is opmerkelijk. Na een
hoge aanvangspiek van 77 dB(A) zakt het snel terug naar 66."
(http://www.logistiek.cluster32.e-active.nl/download/multites...

--------------------------------------------------
Note added at 51 min (2012-12-28 14:00:14 GMT)
--------------------------------------------------

CORRECTIE:

forte puissance acoustique = hoog geluidsdrukniveau
Selected response from:

Roy vd Heijden
Belgium
Grading comment
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1krachtige geluidsimpulsen
Jan Fokma
3krachtig pieksignaal
Wim Jonckheere
3aanvangspiek
Roy vd Heijden


Discussion entries: 3





  

Answers


43 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
aanvangspiek


Explanation:
op/van een hoog geluidsniveau

crête = (geljuids)piek
forte puissance acoustique = hoog geluidsniveau

Voorbeeld:

"Het geluid dat de truck daarbij produceert is opmerkelijk. Na een
hoge aanvangspiek van 77 dB(A) zakt het snel terug naar 66."
(http://www.logistiek.cluster32.e-active.nl/download/multites...

--------------------------------------------------
Note added at 51 min (2012-12-28 14:00:14 GMT)
--------------------------------------------------

CORRECTIE:

forte puissance acoustique = hoog geluidsdrukniveau

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 121

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
krachtig pieksignaal


Explanation:
een geluidspiek met in het begin een krachtig/hoog pieksignaal; bij studioapparatuur wordt dat met een compressor ingeperkt, zie link onder compressor...Pieksignaal


    Reference: http://www.popschoolmaastricht.nl/college_compressor_limiter...
Wim Jonckheere
France
Works in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish

1 day 11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
krachtige geluidsimpulsen


Explanation:
Het geheel "Les bruits de type impulsion (crête de départ de forte puissance acoustique)" zou m.i. samengevat kunnen worden als "Krachtige geluidsimpulsen".
Een impuls heeft per definitie een "crête de départ de forte puissance", d.w.z. bereikt zeer snel zijn piekwaarde. De volgende zin legt e.e.a. nog weer nader uit, dus dan kan het deel tussen haakjes misschien verder weggelaten.

Jan Fokma
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FrisianFrisian

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Christina Warmenbol (X): Christina17
3 days 23 hrs




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search