KudoZ home » German to Dutch » Mechanics / Mech Engineering

Kettenhandschuh

Dutch translation: maliënhandschoen


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Kettenhandschuh
Dutch translation:maliënhandschoen
Entered by: Leo te Braake | dutCHem

09:08 Aug 9, 2006
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering / Snijmachine
German term or phrase: Kettenhandschuh
Tragen Sie im Umgang mit einem geschliffenen Bandmesser stets Sicherheitshandschuhe (Kettenhandschuhe)

Met Google Afbeeldingen vind je vnl. van die metaalweefsel hanschoenen zoals slagers die gebruiken. Maar ik vind geen equivalente Nederlandse zoekterm om op die handschoenen uit te komen. Hoe heten die dingen hier eigenlijk?
Leo te Braake | dutCHem
maliënhandschoen
Explanation:
Ik vind de voorstellen van Jacon wat aan de lange kant voor praktisch gebruik...

Zie b.v. Webster's Online Dictionary http://www.websters-dictionary-online.org/translation/Dutch/...

Zelf zeg ik trouwens altijd maliehandschoen, maar helaas vindt ik daar geen ondersteuning voor.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-08-09 10:16:05 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, Jacob met een b natuurlijk!


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-08-09 10:16:55 GMT)
--------------------------------------------------

en vind zonder t

:o(
Selected response from:

Harry Borsje
Netherlands
Grading comment
Ik vond dit inderdaad et meest praktisch, en niks geen kolder...
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4stalen handschoenxxxA Vanden Boe
3maliënhandschoenHarry Borsje
3maliënkolderhandschoenen/handschoenen van metaalringenJacob Winsemius
3slagershandschoen
Susanne Bittner


  

Answers


37 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
slagershandschoen


Explanation:
Volgens mij noemen ze het gewoon slagershandschoen, maar als je even kunt wachten, vraag ik het aan een kennis die in de vleestechnologie werkt. Als het een vest is noemen ze het een malienkolder, z.o. in de wikipedia. Groetjes, Susanne

Susanne Bittner
Works in field
Native speaker of: German
PRO pts in category: 20

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stalen handschoen


Explanation:
Onder het zoekbegrip 'stalen handschoenen' (gecombineerd met 'slager' bijvoorbeeld) vind je veel nuttige. Op e-bay wordt ook een hele slagerset aangeboden mét 'stalen slagerhandschoenen'. Qua materiaal ziet het eruit als een maliënkolder -dat is ook waar die 'Ketten' naar verwijzen, veronderstel ik.
Misschien is dit wat je zoekt?

Anneleen

xxxA Vanden Boe
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

42 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Kettenhandschuhe
maliënkolderhandschoenen/handschoenen van metaalringen


Explanation:
Beide varianten komen voor, bijv. in de norm EN 1082-1


    Reference: http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=1497
    Reference: http://normen.nen.nl/nen/?ics=13.340.40
Jacob Winsemius
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 90

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
maliënhandschoen


Explanation:
Ik vind de voorstellen van Jacon wat aan de lange kant voor praktisch gebruik...

Zie b.v. Webster's Online Dictionary http://www.websters-dictionary-online.org/translation/Dutch/...

Zelf zeg ik trouwens altijd maliehandschoen, maar helaas vindt ik daar geen ondersteuning voor.


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-08-09 10:16:05 GMT)
--------------------------------------------------

Sorry, Jacob met een b natuurlijk!


--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2006-08-09 10:16:55 GMT)
--------------------------------------------------

en vind zonder t

:o(


Harry Borsje
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 311
Grading comment
Ik vond dit inderdaad et meest praktisch, en niks geen kolder...