KudoZ home » English to Bulgarian » Automotive / Cars & Trucks

bogie axle

Bulgarian translation: боге (боге ос; ос боге)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bogie axle
Bulgarian translation:боге (боге ос; ос боге)
Entered by: Albena Vassileva

08:08 Apr 25, 2008
English to Bulgarian translations [PRO]
Tech/Engineering - Automotive / Cars & Trucks
English term or phrase: bogie axle
The machine is provided with air-hydraulically controlled disc brakes with two circuits for the front axle, two circuits for the front bogie axle and one circuit for the rear bogie axle.

Машината е съчленен самосвал.
Albena Vassileva
боге (боге ос; ос боге)
Explanation:
С ударение на е-то.

При тежките камиони, това е повдигаща се (спомагателна, паразитна, опорна) ос. Тя се спуска и поема част от теглото само когато камионът е натоварен, а през останалото време колелата се вдигат над пътя - така се подобрява управляемостта и се пести гориво, тъй като липсва тяхното съпротивление при движение.

Терминът е малко странен, но така се е утвърдил.

Коректното е именно *ос*, а не *мост* (нейните колела не са нито двигателни, нито управляеми) - въпреки че понякога казват и "боге мост".

http://www.google.bg/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=...

"3-осен, Евро 3, окачване: 1-ва ос - ресори, 2-ра ос - пневматично, 3-та ос - боге"
http://www.kapitolia.com/core/modules/print.php?lng=bg&cat=t... (вижте третата ос на най-горната снимка)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2008-04-26 10:09:48 GMT)
--------------------------------------------------

A set of four wheels fitted under a locomotive or freight car to help it turn on curved track.
www.oli.org/education_resources/glossary.html

A frame with wheels on which a container is mounted for street or highway transport. Commonly referred to as a chassis.
www.uprr.com/customers/intermodal/integlos.shtml

An assembly which supports the wheels on a coach, freight wagon or locomotive. Each bogie usually holds two or three pairs of wheels.
www.hornby.com/customer-support/jargon-buster/

A bogie is a wheeled wagon or trolley. In mechanics terms, a bogie is a chassis or framework carrying wheels, attached to a vehicle. It can be fixed in place, as on a cargo truck, mounted on a swivel, as on a train carriage or locomotive, or sprung as in the suspension of a caterpillar tracked vehicle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bogie

Изглежда, че терминът е дошъл от железниците - където май bogie = "талига" (?).

Като порових още, ми се струва, че смисълът на използването на думата bogie е по-общ: "bogie нещо" означава, че нещото (било то ос, мост или някаква рамна конструкция) има само опорни/носещи функции за съответното превозно средство. Това би обяснило защо bogie се наричат най-различни на пръв поглед неща.

Преди час се видях в супера с един комшия, който е професионален шофьор. Той потвърди, че "боге" са точно спомагателните оси на тежките камиони. Каза, че имало не само единични, а и сдвоени такива.

Но не се сетих да го питам как е в контекста на съчленен самосвал. bsb_2 може да е прав: да не е "боге" - ако този (макар и само опорен) тандемен мост е единственото, на което стъпва задната част.

Придобивам представата, че (специално при камионите, на български) "боге" се казва само тогава, когато има И друг мост, който е основен/носещ. Ако е така, отговорът ми не е валиден.

Значи, въпросът е да се установи доколко "боге" е влязло в българския като пълен синоним на английското bogie (спомагателен, опорен, паразитен) - или е само в тесния смисъл на спомагателна ос на товарен камион. Най-добре е да се пита някой, дето е имал работа със съчленени самосвали - за съжаление, не познавам такъв :(
Selected response from:

invguy
Bulgaria
Grading comment
Благодаря за изчерпателния отговор!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3боге (боге ос; ос боге)
invguy
4мост, свързващ предната и задната оси на колелатаnatasha stoyanova
3двоен (съчленен) мост
Trufev


Discussion entries: 4





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
двоен (съчленен) мост


Explanation:
В този контекст.

Trufev
Bulgaria
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 287
Notes to answerer
Asker: Благодаря!


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  xxxFidexim: Ако имате предвид тандемен мост, по-скоро тук става дума за независими мостове на самосвала с балансиращо (кантилевърно) окачване. Виждал съм такива Комацу в Елаците - окачването се гъне като гъсеница.
15 mins
  -> Може и така да е: bogie axle ось балансира тележки - според Лингво 12

neutral  Boyan Brezinsky: Все пак ми се струва, че става дума за тандемен мост, не за независимо окачване - подобен камион е http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/03D339BF-8A4C-4156-8377-A9... //И аз първо помислих, че са 4 оси, но са си 3.
5 hrs
  -> Според контекста по-скоро става дума за съчленен самосвал с два тандемни моста.

57 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
мост, свързващ предната и задната оси на колелата


Explanation:
балансиращ и поддържащ мос, основна част на окачването

Arrangement for wheel suspension - US Patent 6921097Together with two bogie axles, to be precise a front bogie axle 16 and a rear bogie axle 17, the frame 9 forms a bogie arrangement. The front bogie axle 16 ...
The present invention relates to an arrangement for wheel suspension in a vehicle including a vehicle frame that bears at least two bogie axles that in turn each bear a wheel axle.


    Reference: http://www.patentstorm.us/patents/6921097-description.html
natasha stoyanova
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 20
Notes to answerer
Asker: Благодаря!


13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
боге (боге ос; ос боге)


Explanation:
С ударение на е-то.

При тежките камиони, това е повдигаща се (спомагателна, паразитна, опорна) ос. Тя се спуска и поема част от теглото само когато камионът е натоварен, а през останалото време колелата се вдигат над пътя - така се подобрява управляемостта и се пести гориво, тъй като липсва тяхното съпротивление при движение.

Терминът е малко странен, но така се е утвърдил.

Коректното е именно *ос*, а не *мост* (нейните колела не са нито двигателни, нито управляеми) - въпреки че понякога казват и "боге мост".

http://www.google.bg/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rlz=...

"3-осен, Евро 3, окачване: 1-ва ос - ресори, 2-ра ос - пневматично, 3-та ос - боге"
http://www.kapitolia.com/core/modules/print.php?lng=bg&cat=t... (вижте третата ос на най-горната снимка)

--------------------------------------------------
Note added at 1 day2 hrs (2008-04-26 10:09:48 GMT)
--------------------------------------------------

A set of four wheels fitted under a locomotive or freight car to help it turn on curved track.
www.oli.org/education_resources/glossary.html

A frame with wheels on which a container is mounted for street or highway transport. Commonly referred to as a chassis.
www.uprr.com/customers/intermodal/integlos.shtml

An assembly which supports the wheels on a coach, freight wagon or locomotive. Each bogie usually holds two or three pairs of wheels.
www.hornby.com/customer-support/jargon-buster/

A bogie is a wheeled wagon or trolley. In mechanics terms, a bogie is a chassis or framework carrying wheels, attached to a vehicle. It can be fixed in place, as on a cargo truck, mounted on a swivel, as on a train carriage or locomotive, or sprung as in the suspension of a caterpillar tracked vehicle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bogie

Изглежда, че терминът е дошъл от железниците - където май bogie = "талига" (?).

Като порових още, ми се струва, че смисълът на използването на думата bogie е по-общ: "bogie нещо" означава, че нещото (било то ос, мост или някаква рамна конструкция) има само опорни/носещи функции за съответното превозно средство. Това би обяснило защо bogie се наричат най-различни на пръв поглед неща.

Преди час се видях в супера с един комшия, който е професионален шофьор. Той потвърди, че "боге" са точно спомагателните оси на тежките камиони. Каза, че имало не само единични, а и сдвоени такива.

Но не се сетих да го питам как е в контекста на съчленен самосвал. bsb_2 може да е прав: да не е "боге" - ако този (макар и само опорен) тандемен мост е единственото, на което стъпва задната част.

Придобивам представата, че (специално при камионите, на български) "боге" се казва само тогава, когато има И друг мост, който е основен/носещ. Ако е така, отговорът ми не е валиден.

Значи, въпросът е да се установи доколко "боге" е влязло в българския като пълен синоним на английското bogie (спомагателен, опорен, паразитен) - или е само в тесния смисъл на спомагателна ос на товарен камион. Най-добре е да се пита някой, дето е имал работа със съчленени самосвали - за съжаление, не познавам такъв :(

invguy
Bulgaria
Specializes in field
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in category: 208
Grading comment
Благодаря за изчерпателния отговор!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Miglena Loster
2 hrs

agree  atche84
3 hrs

neutral  Boyan Brezinsky: Аз вчера научих за този термин, обаче не смятам, че в случая е приложим. Според мен става дума за споменатия по-горе мост с кантилевърно окачване (или както се нарича). Давам няколко PDF-а горе.
11 hrs
  -> Може и да си прав. Виж допълнението на отговора.

agree  V_N
3 days15 hrs