KudoZ home » English to Bulgarian » Tech/Engineering

watchdog

Bulgarian translation: защитен таймер


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:watchdog
Bulgarian translation:защитен таймер
Entered by: Maya Todorova

03:09 Nov 3, 2003
English to Bulgarian translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: watchdog
Сред съобщенията, които се изписват на дисплея на управлението на помпена станция, се появява и "watchdog" като единична дума. Предполагам, че това е някакъв контролен орган. Но дали има някакъв точен превод на български?
Maya Todorova
защитен таймер
Explanation:
След като е надпис на дисплей, дори "таймер защита" - или "таймер рестарт".

Какво представлява watchdog-ът:

"GV-650 притежава чудесната функция WatchDog TIMER. Какво представлява тя:
Всички знаем за досадния навик на компютрите да "зависват" от време на време. Една такава ситуация може да обезсмисли работата на една система за наблюдение. За да се преодолее този проблем, в GV-750 е вграден прост механизъм, чиято задача е да следи за изправността на системата и да я рестартира в случай на нередности. Механизмът се състои от таймер и кабел, свързан директно с ключето RESET на дънната платка. След като веднъж бъде нулиран, таймерът започва да брои и ако настъпи прекъсване в работата му за определен период от време подава сигнал по кабела, в резултат на което RESET пиновете се свързват и машината се рестартира. Това може да бъде много полезно, когато системата работи дълго време без наблюдение от оператор - през нощните часове, почивните дни и т.н."
http://www.inox2000.net/prd/capture/gv-750.php

Т.е., когато на дисплея се появи "watchdog", това означава, че е настъпила аварийна ситуация, и защитният таймер е започнал да отброява предварително зададения интервал от време, след изтичане на който ще даде команда за рестарт на системата (или за друго запрограмирани действие).

Не знам да има точен термин на български, но за всеки случай се ограничавам с confidence=3.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 0 min (2003-11-05 03:09:24 GMT)
--------------------------------------------------

Още:

\"Сигналното съобщение \"Сензор за активност\" (Active Sense) се използва за елиминиране на \"залепналите ноти\" (ноти с начало, но без край), които могат да възникнат, ако MIDI-кабелът прекъсне или бъде изключен по време на възпроизвеждане на MIDI-песен. Без това съобщение, ако връзката прекъсне по време на възпроизвеждането, някои ноти могат да останат да свирят до безкрайност, защото са били активирани със съобщение \"Включване на нота\", но съответното съобщение \"Изключване на нота\" никога няма да дойде. Но ако приемащият синтезатор приеме дори веднъж такова съобщение, в него се запуска специален таймер (т. нар. \"стражево куче\" - на англ. \"Watchdog\"). При изтичането на 300 ms от момента на активацията, ако все още не са постъпила никаква нова MIDI-информация, възпроизвеждането на всички ноти се спира аварийно. Ако е постъпил нов байт по MIDI обаче, таймерът се запуска отново. Нормално тези съобщения се предават на интервал от 250 ms, или 4 пъти в секунда, в моменти на пауза (липса на MIDI-съобщения). Това е незадължителна възможност, която не всички устройства поддържат.\"
http://linux.tu-varna.acad.bg/~lig/MIDI/lessons/midi3.htm

\"На выходах модулей может присутствовать одно из трех значений:
- текущее значение, определяемое командной посылкой (output command value), задаваемое с host-компьютера;
- стартовое значение (power-on value), которое устанавливается на выходе после включения питания; это значение можно заранее предопределить;
- значение, которое устанавливается на выходе при срабатывании Watchdog (сторожевого) таймера (safe value); это значение также можно предопределить заранее.
Еще раз обращаем ваше внимание на Watchdog таймер. В каждом модуле присутствует два Watchdog таймера..
Аппаратный представляет собой устройство, которое отслеживает состояние (работоспособность) модуля, и, в случае \"зависания\" последнего, автоматически пересбрасывает его. При этом значения выходных каналов устанавливаются в состояние safe value. Аппаратный Watchdog таймер функционирует всегда. Его состоянием управлять невозможно.
Программный Watchdog таймер можно включать или отключать программным путем. При этом для него можно выбрать интервал (timeout) в пределах от 0.1с до 25.5с с шагом 0.1с.\"
http://www.icn.ru/i/a.nsf/nm/11-3

\"A watchdog timer is a piece of hardware that can be used to automatically detect software anomalies and reset the processor if any occur. Generally speaking, a watchdog timer is based on a counter that counts down from some initial value to zero. The embedded software selects the counter\'s initial value and periodically restarts it. If the counter ever reaches zero before the software restarts it, the software is presumed to be malfunctioning and the processor\'s reset signal is asserted. The processor (and the software it\'s running) will be restarted as if a human operator had cycled the power.
.............
The process of restarting the watchdog timer\'s counter is sometimes called \"kicking the dog.\" The appropriate visual metaphor is that of a man being attacked by a vicious dog. If he keeps kicking the dog, it can\'t ever bite him. But he must keep kicking the dog at regular intervals to avoid a bite. Similarly, the software must restart the watchdog timer at a regular rate, or risk being restarted.\"
http://www.netrino.com/Publications/Glossary/WatchdogTimer.h...



--------------------------------------------------
Note added at 2 days 3 mins (2003-11-05 03:12:46 GMT)
--------------------------------------------------

Може би най-просто и ясно казано:

\"A watchdog timer (WDT) is a device or electronic card that performs a specific operation after a certain period of time if something goes wrong with an electronic system and the system does not recover on its own.\"
http://searchmobilecomputing.techtarget.com/gDefinition/0,29...
Selected response from:

invguy
Bulgaria
Grading comment
Много благодаря за подробните многоезични илюстрации!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2схема за обезопасяване, защитна схемаRUJA
4 +1виж по-долу
Natasha Stoyanova
5 -1будна общественост
Emilia Balke
3защитен таймер
invguy
1самоконтролElissaveta Toteva


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
виж по-долу


Explanation:
Има и други възможности за превод, в технически аспект.
Дежурен режим на работа, режим на самоконтрол на апаратурата.




Natasha Stoyanova
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 276

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Iolanta Vlaykova Paneva
14 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
самоконтрол


Explanation:
проверка, защита- само гадая. Обикновено на дисплея се появяват една до две думи. Виждала съм дори чисто българската дума "ауточекинг".:-)

Elissaveta Toteva
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 185

14 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
будна общественост


Explanation:
Може също така да се преведе като "загрижени граждани" или нещо подобно. Не е контролен орган.

Emilia Balke
United States
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 119

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Iolanta Vlaykova Paneva: ne otgovarja na konteksta
1 day20 hrs

1 day6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
схема за обезопасяване, защитна схема


Explanation:
Специализиран речник по информатика, телекомуникации и радиоелектроника

RUJA
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 40

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Empty Whiskey Glass
36 mins

agree  Iolanta Vlaykova Paneva
1 day5 hrs

1 day23 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
защитен таймер


Explanation:
След като е надпис на дисплей, дори "таймер защита" - или "таймер рестарт".

Какво представлява watchdog-ът:

"GV-650 притежава чудесната функция WatchDog TIMER. Какво представлява тя:
Всички знаем за досадния навик на компютрите да "зависват" от време на време. Една такава ситуация може да обезсмисли работата на една система за наблюдение. За да се преодолее този проблем, в GV-750 е вграден прост механизъм, чиято задача е да следи за изправността на системата и да я рестартира в случай на нередности. Механизмът се състои от таймер и кабел, свързан директно с ключето RESET на дънната платка. След като веднъж бъде нулиран, таймерът започва да брои и ако настъпи прекъсване в работата му за определен период от време подава сигнал по кабела, в резултат на което RESET пиновете се свързват и машината се рестартира. Това може да бъде много полезно, когато системата работи дълго време без наблюдение от оператор - през нощните часове, почивните дни и т.н."
http://www.inox2000.net/prd/capture/gv-750.php

Т.е., когато на дисплея се появи "watchdog", това означава, че е настъпила аварийна ситуация, и защитният таймер е започнал да отброява предварително зададения интервал от време, след изтичане на който ще даде команда за рестарт на системата (или за друго запрограмирани действие).

Не знам да има точен термин на български, но за всеки случай се ограничавам с confidence=3.

--------------------------------------------------
Note added at 2 days 0 min (2003-11-05 03:09:24 GMT)
--------------------------------------------------

Още:

\"Сигналното съобщение \"Сензор за активност\" (Active Sense) се използва за елиминиране на \"залепналите ноти\" (ноти с начало, но без край), които могат да възникнат, ако MIDI-кабелът прекъсне или бъде изключен по време на възпроизвеждане на MIDI-песен. Без това съобщение, ако връзката прекъсне по време на възпроизвеждането, някои ноти могат да останат да свирят до безкрайност, защото са били активирани със съобщение \"Включване на нота\", но съответното съобщение \"Изключване на нота\" никога няма да дойде. Но ако приемащият синтезатор приеме дори веднъж такова съобщение, в него се запуска специален таймер (т. нар. \"стражево куче\" - на англ. \"Watchdog\"). При изтичането на 300 ms от момента на активацията, ако все още не са постъпила никаква нова MIDI-информация, възпроизвеждането на всички ноти се спира аварийно. Ако е постъпил нов байт по MIDI обаче, таймерът се запуска отново. Нормално тези съобщения се предават на интервал от 250 ms, или 4 пъти в секунда, в моменти на пауза (липса на MIDI-съобщения). Това е незадължителна възможност, която не всички устройства поддържат.\"
http://linux.tu-varna.acad.bg/~lig/MIDI/lessons/midi3.htm

\"На выходах модулей может присутствовать одно из трех значений:
- текущее значение, определяемое командной посылкой (output command value), задаваемое с host-компьютера;
- стартовое значение (power-on value), которое устанавливается на выходе после включения питания; это значение можно заранее предопределить;
- значение, которое устанавливается на выходе при срабатывании Watchdog (сторожевого) таймера (safe value); это значение также можно предопределить заранее.
Еще раз обращаем ваше внимание на Watchdog таймер. В каждом модуле присутствует два Watchdog таймера..
Аппаратный представляет собой устройство, которое отслеживает состояние (работоспособность) модуля, и, в случае \"зависания\" последнего, автоматически пересбрасывает его. При этом значения выходных каналов устанавливаются в состояние safe value. Аппаратный Watchdog таймер функционирует всегда. Его состоянием управлять невозможно.
Программный Watchdog таймер можно включать или отключать программным путем. При этом для него можно выбрать интервал (timeout) в пределах от 0.1с до 25.5с с шагом 0.1с.\"
http://www.icn.ru/i/a.nsf/nm/11-3

\"A watchdog timer is a piece of hardware that can be used to automatically detect software anomalies and reset the processor if any occur. Generally speaking, a watchdog timer is based on a counter that counts down from some initial value to zero. The embedded software selects the counter\'s initial value and periodically restarts it. If the counter ever reaches zero before the software restarts it, the software is presumed to be malfunctioning and the processor\'s reset signal is asserted. The processor (and the software it\'s running) will be restarted as if a human operator had cycled the power.
.............
The process of restarting the watchdog timer\'s counter is sometimes called \"kicking the dog.\" The appropriate visual metaphor is that of a man being attacked by a vicious dog. If he keeps kicking the dog, it can\'t ever bite him. But he must keep kicking the dog at regular intervals to avoid a bite. Similarly, the software must restart the watchdog timer at a regular rate, or risk being restarted.\"
http://www.netrino.com/Publications/Glossary/WatchdogTimer.h...



--------------------------------------------------
Note added at 2 days 3 mins (2003-11-05 03:12:46 GMT)
--------------------------------------------------

Може би най-просто и ясно казано:

\"A watchdog timer (WDT) is a device or electronic card that performs a specific operation after a certain period of time if something goes wrong with an electronic system and the system does not recover on its own.\"
http://searchmobilecomputing.techtarget.com/gDefinition/0,29...

invguy
Bulgaria
Native speaker of: Native in BulgarianBulgarian
PRO pts in pair: 1147
Grading comment
Много благодаря за подробните многоезични илюстрации!