KudoZ home » English to Dutch » Marketing / Market Research

counterfeit

Dutch translation: namaak


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:counterfeit
Dutch translation:namaak
Entered by: GertV

08:44 Oct 24, 2006
English to Dutch translations [Non-PRO]
Marketing - Marketing / Market Research
English term or phrase: counterfeit
imitatie, namaak of vervalsing?
Ik kom er niet uit.
De tekst is in eerste instantie voor België bestemd.
xxxNMR
France
namaak
Explanation:
Als het voor België is zou ik zeggen 'namaak'. Het hangt natuurlijk een beetje af van verdere context.

- Wordt 'counterfeit' hier als op zichzelf staand substantief gebruikt? In dat geval inderdaad 'namaak'. ('Vervalsing' associeer ik eerder met documenten, minder met tastbare producten, maar dat kan persoonlijk zijn)

- Wordt het gebruikt als adjectief bij 'handtassen' dan kunnen voor mij zowel 'namaak(handtassen)' als 'imitatie(handtassen)'.

HTH

Gert
Selected response from:

GertV
Belgium
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2namaak
Hester Eymers
4 +3namaak
GertV
4imitatie
joeky janusch
3namaak
Jamie Lingwood


Discussion entries: 1





  

Answers


3 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
imitatie


Explanation:
Als het om handtassen gaat, bv, dat ze van leer zijn (in dit geval imitatieleer) zou ik voor imitatie gaan.

joeky janusch
Israel
Native speaker of: Native in DutchDutch

4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
namaak


Explanation:
Als het voor België is zou ik zeggen 'namaak'. Het hangt natuurlijk een beetje af van verdere context.

- Wordt 'counterfeit' hier als op zichzelf staand substantief gebruikt? In dat geval inderdaad 'namaak'. ('Vervalsing' associeer ik eerder met documenten, minder met tastbare producten, maar dat kan persoonlijk zijn)

- Wordt het gebruikt als adjectief bij 'handtassen' dan kunnen voor mij zowel 'namaak(handtassen)' als 'imitatie(handtassen)'.

HTH

Gert

GertV
Belgium
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 11
Grading comment
Selected automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Shayna Barby
1 min
  -> Bedankt!

agree  Jan Willem van Dormolen: 'Counterfeit' is een misdrijf (niet zomaar namaak), ik denk dat het om handtassen gaat die zogenaamd Gucci of Gabbana zijn, maar in werkelijkheid uit China komen. In dat geval past 'imitatie' echt niet.
4 mins
  -> Je hebt helemaal gelijk.

agree  Katrien De Clercq
5 mins
  -> Bedankt!

8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
namaak


Explanation:
Opvallend: in Nederland mag je wel namaakartikelen invoeren:

Komt u terug uit het buitenland? Houd er dan rekening mee dat u maar een beperkt aantal nagemaakte artikelen mag meenemen. Per persoon mag u maximaal 3 nagemaakte artikelen per vastgestelde categorie voor eigen gebruik meenemen (zie de tabel).

...in België niet:

Namaakartikelen

In sommige landen worden namaakproducten te koop aangeboden (horloges, foulards, cd's). Denk eraan dat het verboden is deze producten in te voeren.


    Reference: http://www.douane.nl/actueel/06050201_reizigers_mogen_beperk...
    Reference: http://www.diplomatie.be/nl/travel/reiswijsdetail.asp?TEXTID...
Hester Eymers
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 15

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Marijke Mayer: Dit is tenminste een onderbouwd antwoord, van de douanesite zelf!
10 mins
  -> Dank je.

agree  Tina Vonhof
8 hrs
  -> Dank!

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
namaak


Explanation:
googlen via google.be (Belgische pagina's) geeft 18800 zoekresultaten voor 'namaakproducten' en slechts 20 voor 'imitatieproducten' ... maar mijn instinct was toch al namaak, wou het even toetsen voor de Belgische wereld ... maar je kunt beter een reactie van een Belg afwachten ... i.i.g. niet vervalsing waar het producten betreft


    Reference: http://www.google.be/search?hl=nl&q=namaakproducten&meta=cr%...
    Reference: http://www.google.be/search?hl=nl&q=imitatieproducten&btnG=Z...
Jamie Lingwood
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Jan Willem van Dormolen: Ik denk dat het juist wel om vervalsingen gaat.
1 min
  -> niet i.v.m. producten zie commentaar hierboven