KudoZ home » English to Dutch » Art, Arts & Crafts, Painting

Stippling

Dutch translation: stippelen/tamponeren


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Stippling
Dutch translation:stippelen/tamponeren
Entered by: René de Veer

13:04 Mar 11, 2008
English to Dutch translations [PRO]
Art, Arts & Crafts, Painting / painting
English term or phrase: Stippling
Is er een andere vakterm voor dan tamponneren of pointeren?
En hoe vertaal je dan: "Do not apply the stipple too wet"
René de Veer
Belgium
stippelen
Explanation:
Zie ook de link hierbij waarin diverse illustratietechnieken worden toegelicht waaronder stippelen
Selected response from:

Ingeborg Gonizzi
Netherlands
Grading comment
Niet precies wat hier wordt beschreven, maar wel de vertaling voor in de glossary. zie commentaar en link bij Lianne
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2stippelen
Ingeborg Gonizzi
4stippeltechniek
Lianne van de Ven
3zie onder
Ellemiek Drucker


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
stippling
zie onder


Explanation:
Je zou het wellicht kunnen oplossen door het te hebben over het materiaal wat wordt aangebracht, bijv. breng de verf niet te dun aan of gebruik niet te veel water, of breng niet te veel product op de kwast.
Kijk maar of het past in je tekst.

Ellemiek

Ellemiek Drucker
Native speaker of: Dutch

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
stippling
stippeltechniek


Explanation:
Stippling is het gebruik van fijne puntjes, dikwijls met inktpen, om een vlak in te vullen. Tamponeren kan met een sponsje, pointeren met een kleine kwast...

--------------------------------------------------
Note added at 10 mins (2008-03-11 13:15:57 GMT)
--------------------------------------------------

Mogelijk is meer context nodig maar stippeltechniek zou toch kunnen volstaan:
http://www.bozzle.com/id_Stippling.html


    Reference: http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i002305...
Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Het is precies zoals beschreven in de eerste link, al wordt de verf hier met een "bunched cloth"-roller aangebracht. Bedankt!


15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
stippling
stippelen


Explanation:
Zie ook de link hierbij waarin diverse illustratietechnieken worden toegelicht waaronder stippelen


    Reference: http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/museumkennis/i002305...
Ingeborg Gonizzi
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 2
Grading comment
Niet precies wat hier wordt beschreven, maar wel de vertaling voor in de glossary. zie commentaar en link bij Lianne

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vic voskuil: antwoord op vraag 8 van "De zestiger jaren" http://sanctamariamwp.schoolwerkplek.nl/LinkClick.aspx?filet... ...jammer alleen dat we niet weten wat de bijbehorende vraag is... maar zal wel iets met stippelen zijn geweest
8 mins

agree  Kate Hudson
42 mins