des vires, des combettes

Dutch translation: kronkelige bergpaden, bergdalletjes

19:25 Nov 29, 2009
French to Dutch translations [PRO]
Marketing - Tourism & Travel
French term or phrase: des vires, des combettes
Parcourir ce circuit, c’est se faufiler dans un labyrinthe de gros blocs calcaires enchevêtrés comme des châteaux-forts, c’est traverser des passages difficiles sécurisés par la pose de mains courantes, c’est affronter des passages enneigés dans la région des Ottans, c’est franchir ce lieu mythique avec ses 80 mètres de cheminée par des échelles, des étriers et des chaînes, enfin, c’est terminer l’itinéraire en se faufilant à travers des vires, des combettes ou encore de gros dos de baleines polis par les glaciers.

De zin komt uit de beschrijving van een trektocht in de Zwitsere Alpen. Voor de woorden 'des vires' en 'des combettes' op het einde van de zin vind ik geen goede vertaling.

Alvast bedankt.
Christine Hufkens
Belgium
Dutch translation:kronkelige bergpaden, bergdalletjes
Explanation:
zie uitleg voor "vire" op wiktionary.org en "combe/combette" op wikipédia. Beide woorden zijn specifiek voor Zwitserland.
Selected response from:

Odette Jonkers
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4kronkelige bergpaden, bergdalletjes
Odette Jonkers
4richel, bergdal
Petra Van Caneghem
4richels
BeCrystalClear
4plateau
Zerlina
4dalletje
Zerlina


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dalletje


Explanation:
je had de woorden een voor een moeten 'posten' (volgens de Kudoz- regels)

dus, alleen voor 'combettes': -combette =verkleinwoord van 'combe'
http://littre.reverso.net/dictionnaire-francais/definition/c...

Zerlina
Italy
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in ItalianItalian
PRO pts in category: 6

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
plateau


Explanation:
http://www.wordreference.com/fren/vire

Zerlina
Italy
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in ItalianItalian
PRO pts in category: 6

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
des vires
richels


Explanation:
Voor "vires" staat in Van Dale:

vire [vir]
( v. )
( Alpen )
richel ( van bergwand )

BeCrystalClear
Works in field
Native speaker of: Dutch

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
richel, bergdal


Explanation:
Hallo Christine

Mijn suggestie:
vire is inderdaad richel
combe is een dal, eigenlijk tussen twee bergruggen, typisch voor de Jura

dus zoiets als:
langs richels, door bergdalletjes en over grote bergkammen, gladgeschuurd door gletsjers


Petra Van Caneghem
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 5

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kronkelige bergpaden, bergdalletjes


Explanation:
zie uitleg voor "vire" op wiktionary.org en "combe/combette" op wikipédia. Beide woorden zijn specifiek voor Zwitserland.

Odette Jonkers
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Bedankt!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search