Feststeller

Swedish translation: ändstopp, stoppare

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Feststeller
Swedish translation:ändstopp, stoppare
Entered by: Staffan Wiman

08:26 Jun 5, 2004
German to Swedish translations [PRO]
Textiles / Clothing / Fashion
German term or phrase: Feststeller
Något som fixerar gardinen i ytterändarna på gardinstången.
...außen jeweils ein Rollhaken befindet und das Rollo beidseitig (nach dem ersten und vor dem letzten Rollhaken) beim Aufhängen an der Leiste mit Feststellern (ii) auf Spannung gesetzt wird.
Staffan Wiman
Sweden
ändstopp
Explanation:
Norstedts Bildordbok, fönstertillbehör
Selected response from:

Stefanie Busam Golay
Grading comment
Jag var inne i en gardinaffär och visade bilden. De sa "stoppare" men ändstopp är säkert rätt också. Man kan ju låsa var som helst inte bara i änden.
Tack för bildordb. Den hade jag glömt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4ändstopp
Stefanie Busam Golay
1spärr
Erik Hansson


Discussion entries: 2





  

Answers


52 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
spärr


Explanation:
skulle jag vilja säga i brist på annat. Kan vara som ett slags plugg som förs in vid skenans kortsida och som sedan skruvas fast. Därmed kan gardinklämmorna (elelr vad de kallas, de som löper i skenan) inte glida ut.


    Reference: http://www.eich-kurzwaren.de/index.html?target=dept_31.html
Erik Hansson
Germany
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 20

3 days 26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ändstopp


Explanation:
Norstedts Bildordbok, fönstertillbehör

Stefanie Busam Golay
Works in field
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 28
Grading comment
Jag var inne i en gardinaffär och visade bilden. De sa "stoppare" men ändstopp är säkert rätt också. Man kan ju låsa var som helst inte bara i änden.
Tack för bildordb. Den hade jag glömt.




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search