KudoZ home » German to Dutch » Engineering (general)

Haarwinkel

Dutch translation: winkelhaak


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
German term or phrase:Haarwinkel
Dutch translation:winkelhaak
Entered by: Bram Poldervaart

07:27 Apr 2, 2008
German to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering (general) / Besäumstation Einstelling des Scherwinkels
German term or phrase: Haarwinkel
Anschließend muß der Messerkof ohne Winkelplatte auf einer ebenen Unterlage auf einen Scherwinkel von 0° mit Hilfe eines Haarwinkels einjustiert werden und die drei Montageschrauben fest angezogen werden
Bram Poldervaart
winkelhaak
Explanation:
ik weet niet of er een nauwkeuriger naam bestaat

http://www.twm-werkzeuge.xail.net/id66.htm#haarwinkel
Selected response from:

Henk Peelen
Netherlands
Grading comment
DAnk je Henk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2winkelhaak
Henk Peelen
5 -1haarlineaal
Kira Laudy
2 +2winkelhaakMollepootje V.


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
winkelhaak


Explanation:
ik weet niet of er een nauwkeuriger naam bestaat

http://www.twm-werkzeuge.xail.net/id66.htm#haarwinkel

Henk Peelen
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 224
Grading comment
DAnk je Henk!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nicole Snoek: yep, hier nog wat uitleg over verschillende soorten: http://www.meertens.knaw.nl/boedelbank/boedellexicon/dossier...
12 mins

agree  vic voskuil: ook al kan het preciezer, dan nog hoeft dat niet van de brontekst :)
31 mins

22 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +2
winkelhaak


Explanation:
when I google on 'Haarwinkel' pictures and 'winkelhaak' pictures, I see a lot of look-a-likes :-)


--------------------------------------------------
Note added at 23 mins (2008-04-02 07:50:26 GMT)
--------------------------------------------------

or maybe : verstelbare winkelhaak (?)

--------------------------------------------------
Note added at 25 mins (2008-04-02 07:52:13 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=12&sid=7...

--------------------------------------------------
Note added at 27 mins (2008-04-02 07:54:43 GMT)
--------------------------------------------------

also found 'blokhaak'

Mollepootje V.
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vic voskuil: er zijn veel variaties op het thema, maar in het tekstje van Bram is niks mis met een winkelhaak
32 mins
  -> tx

agree  Nicole Snoek: http://www.meertens.knaw.nl/boedelbank/boedellexicon/dossier...
2 hrs

25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
haarlineaal


Explanation:
Dag Bram,
in het NL heet het zo.
ciao
Kira

--------------------------------------------------
Note added at 40 mins (2008-04-02 08:07:37 GMT)
--------------------------------------------------

trouwens op Wikipedia wordt Haarwinkel als synoniem van Haarlineal gegeven, daardoor .... ;-)

Kira Laudy
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in ItalianItalian, Native in DutchDutch

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Henk Peelen: Een haarlineaal lijkt me wat anders: http://www.twm-werkzeuge.xail.net/id66.htm#haarlineal
5 mins
  -> oh, dank voor je link Henk; ik dacht echt dat ze synoniemen waren