KudoZ home » English to Norwegian » Games / Video Games / Gaming / Casino

remastered

Norwegian translation: remastret


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:remastered
Norwegian translation:remastret
Entered by: Camilla Aasheim

20:29 Jun 26, 2007
English to Norwegian translations [PRO]
Tech/Engineering - Games / Video Games / Gaming / Casino
English term or phrase: remastered
Re-mastered cinematic material from XXX: XXX and XXX 2. Finnes også skrevet som remastered et annet sted i teksten. Men finnes det er godt norsk ord for dette?
Camilla Aasheim
Norway
remastret
Explanation:
f.eks. remastret filmmateriale eller remastrede lydspor. Også "digital remaster" (snakk om en ny master). Mye terminologi i lyd- og bildebransjen er hentet mer eller mindre rett fra engelsk.
Selected response from:

Frode Aleksandersen
Norway
Grading comment
takk for hjelpen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3remastret
Frode Aleksandersen
2oppusset
Per Riise


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
remastret


Explanation:
f.eks. remastret filmmateriale eller remastrede lydspor. Også "digital remaster" (snakk om en ny master). Mye terminologi i lyd- og bildebransjen er hentet mer eller mindre rett fra engelsk.

Frode Aleksandersen
Norway
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Grading comment
takk for hjelpen

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bjørnar Magnussen: Godt norsk ord eller ikke - tror ikke vi har noe alternativ.
25 mins

agree  Roald Toskedal: Jaaa... Joda! "Hvor intet finnes..." ;)
25 mins

agree  Thomas Deschington
6 hrs

9 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
oppusset


Explanation:
Frode har egentlig rett, men jeg har bare lyst til å foreslå noe på norsk :-). "Restaurert" kan være et annet forslag, avhengig av sammenheng. Poenget med remastering er jo å forbedre lydbildet og/eller bildekvaliteten. Teknologiutviklingen på dette området er så rask at f.eks. CDer som kun er et par år gamle med hell kan få oppdatert frekvensområdene. Bob Ludwig, som stod for mastering for de fleste store artister i gamle dager, har måttet gi tapt for frekvensanalyseprogrammer og programvare med forhåndsinnstilte remastering-innstillinger (du kan få CDen din til å høres ut akkurat som det første Led Zeppelin-plata, dersom du ønsker det).

Per Riise
Norway
Works in field
Native speaker of: Native in NorwegianNorwegian