schot (brood)

German translation: Schuss (Brot)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:schot (brood)
German translation:Schuss (Brot)
Entered by: Judith Lang

19:29 Apr 7, 2005
Dutch to German translations [PRO]
Tech/Engineering - Food & Drink
Dutch term or phrase: schot (brood)
Etagenkühler auf dem Brot in der Kühlanlage gekühlt wird. Die Brote können einzeln oder in "schotten" geladen werden. Siehe Textauszüge:

* Afhankelijk van het soort, kunnen er 26-32 schotten brood (26x8=208—32x8=256) op een etage staan (lengte = 19000mm)
* Een schot brood op de lift bestaat uit 4x2 broden
* Een schot is (incl. tussenruimtes) circa 730mm (120mm brood) of 594mm (100mm brood) breed

Ich denke es geht um eine Art Formen, kann allerdings nirgends Referenzen dazu finden.

Ist hier vielleicht ein Bäcker im Raum?
Judith Lang
Schuss
Explanation:
Ein Schuss war ursprünglich ein Backofen voll - das Brot wurde "eingeschossen"

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs 33 mins (2005-04-08 07:03:22 GMT)
--------------------------------------------------

Und so gehts:http://www.baeckerei-hilbert.de/4655/?*session*id*key*=*sess...

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs 34 mins (2005-04-08 07:03:57 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.baeckerei-hilbert.de/4655/?*session*id*key*=*sess...
Selected response from:

Hans G. Liepert
Switzerland
Grading comment
Danke (vor allem auch für die Links)
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1Schuss
Hans G. Liepert
4Kastenverband
Marian Pyritz
3Schott
Linda Flebus
2 +1Platte (Blech, Metallplatte)
Henk Peelen


  

Answers


34 mins   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): +1
Platte (Blech, Metallplatte)


Explanation:
bijvoorbeeld Op de Veluwe wordt het woord schot niet alleen gebruikt voor een scheidingwand, maar ook voor een houten plaat die duidelijk groter is dan een plank (en die dus heel goed gebruikt kan worden voor een scheidingswand).


Blech en Metallplatte kunnen natuurlijk uitsluitend wanneer je zeker weet dat het metaal betreft.

Henk Peelen
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 20

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  ahartje: Einlegeblech, Regalblech
10 hrs

36 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
Schott


Explanation:
Uit Vandale :
schot (het ~, ~en, ~en, ~ten)
1 de handeling van schieten met een vuurwapen
2 [sport] handeling van schieten bij spelen
3 afstand waarover men kan schieten
4 [scheepv.] het laten vieren van de kabels
5 [biol.] het ontkiemen van de korrels in te velde staande gewassen
6 [biol.] ziekte in naaldbomen
7 lading kruit, hagel, kogel
8 keer dat men een visnet in zee zet of de visvangst daaruit
9 niet-dragende afscheiding => beschot, opstand
10 het in een ruk wegzwemmen van vis

Ik ken "schot" alleen als een opstaande verdeler, een tussenschot. Daarom ook de letterlijke vertaling in het Duits.

Linda Flebus
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in FlemishFlemish, Native in DutchDutch

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Schuss


Explanation:
Ein Schuss war ursprünglich ein Backofen voll - das Brot wurde "eingeschossen"

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs 33 mins (2005-04-08 07:03:22 GMT)
--------------------------------------------------

Und so gehts:http://www.baeckerei-hilbert.de/4655/?*session*id*key*=*sess...

--------------------------------------------------
Note added at 11 hrs 34 mins (2005-04-08 07:03:57 GMT)
--------------------------------------------------

http://www.baeckerei-hilbert.de/4655/?*session*id*key*=*sess...


    Reference: http://muehle-zu-suxdorf.piranho.de/geschichte.htm
Hans G. Liepert
Switzerland
Native speaker of: Native in GermanGerman
PRO pts in category: 44
Grading comment
Danke (vor allem auch für die Links)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henk Peelen: ik vond het batch- of lot-idee in eerste instantie ook logischer, maar het is zo vreemd dat men afmetingen noemt.
3 hrs

1 day 11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Kastenverband


Explanation:
da hier auch von Zwischenräumen gesprochen wird, könnte es sich um Kastenverbände handeln

Beispiel siehe Link
unter "Backformenprogramm"
und dann "Kastenverbände"



    Reference: http://www.lehmannback.de/seiten/frameset.html
Marian Pyritz
Germany
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in DutchDutch
PRO pts in category: 55




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search