masking ('blinding') of (...) others to treatment status

Polish translation: zastosowanie metodologii ślepej próby ("zaślepienie" badania) wobec ...

21:14 Jun 17, 2012
English to Polish translations [PRO]
Medical - Medical (general) / clinical trials
English term or phrase: masking ('blinding') of (...) others to treatment status
[on the double blind clinical trial]:
Masking (‘blinding’) of participants, outcome assessors and others to treatment status should be looked for in the report of the study.
Rafal Jaeschke
Poland
Polish translation:zastosowanie metodologii ślepej próby ("zaślepienie" badania) wobec ...
Explanation:
można zostawić cudzysłów tak jak w oryginale, np. str. 22 tego dokumentu:
http://www.statsoft.pl/sem2005/pdf/nauka/watala.pdf

skorzystałam z odpowiedzi w archiwum Proz.:
http://www.proz.com/kudoz/english_to_polish/medical_general/...
Selected response from:

Allda
Grading comment
"Zastosowanie metody ślepej próby" chyba będzie najlepsze. Dzięki za udział w dyskusji - i za pomoc.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1maskowanie statusu leczenia przed (...) innymi
Pawel Baka
5nieznajomość przydziału do grup terapeutycznych
Piotr Sawiec
3 +2zamaskowanie (zaślepienie) statusu leczenia przed...
Robert Andruszko
3 +1zastosowanie metodologii ślepej próby ("zaślepienie" badania) wobec ...
Allda
4 -1zaślepienie wobec uczestników odnośnie zastosowanej terapii
Agnieszka B


Discussion entries: 4





  

Answers


10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
zaślepienie wobec uczestników odnośnie zastosowanej terapii


Explanation:
Zaślepienie wobec uczestników oraz oceniających wyniki a także innych (osób uczestniczących w badaniu), odnośnie zastosowanej terapii, powinno się znajdować w raporcie z badania.

Stylistycznie propozycję należy dostosować do kontekstu
(trzeba szukać w raporcie...) (Można znaleźć w raporcie...)

Agnieszka B
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 102

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Polangmar: "Zaślepienie wobec" występuje w innym znaczeniu (http://tinyurl.com/7r38cnu ) i mocno zgrzytałoby w podanym kontekście.
16 hrs

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
zamaskowanie (zaślepienie) statusu leczenia przed...


Explanation:
Wydaje mi się, że byłoby to bardziej przejrzyste.

Robert Andruszko
Works in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 171

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Pawel Baka: Status można zamaskować, ale nie można go zaślepić. Z technicznego punktu widzenia, wymienione w pytaniu osoby są "zaślepiane" przed statusem leczenia, a leczenie jest "maskowane" przez owymi osobami ;-)
4 hrs
  -> Tak, ale badanie też jest "zaślepiane"; moim zdaniem lepiej używać w takich kontekstach (oprócz utartej "ślepej próby") określenia "zakodowany/rozkodowany", ale nie jest to powszechnie przyjęte. Dziękuję i pozdrawiam

agree  Polangmar
16 hrs
  -> Dziekuję!

13 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
zastosowanie metodologii ślepej próby ("zaślepienie" badania) wobec ...


Explanation:
można zostawić cudzysłów tak jak w oryginale, np. str. 22 tego dokumentu:
http://www.statsoft.pl/sem2005/pdf/nauka/watala.pdf

skorzystałam z odpowiedzi w archiwum Proz.:
http://www.proz.com/kudoz/english_to_polish/medical_general/...

Allda
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 185
Grading comment
"Zastosowanie metody ślepej próby" chyba będzie najlepsze. Dzięki za udział w dyskusji - i za pomoc.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Pawel Baka
2 hrs

16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
maskowanie statusu leczenia przed (...) innymi


Explanation:
"W sprawozdaniu z badania należy szukać informacji, czy zastosowano maskowanie statusu leczenia przed pacjentami, osobami dokonującymi ocenę punktów końcowych badania oraz innym osobami (czyli czy zastosowano w badaniu metodę ślepej próby w odniesieniu do wymienionych osób)."

Nie ma potrzeby wciskania na siłę "zaślepienia", skoro to synonimy.


Pawel Baka
Poland
Specializes in field
Native speaker of: Polish
PRO pts in category: 1213

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Polangmar
10 hrs

1 day 22 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
nieznajomość przydziału do grup terapeutycznych


Explanation:
Na wstępie, Panie Rafał, dałbyś tej społeczności coś od siebie, a nie tylko pomóżcie i pomóżcie... Gdyby nie tak żywa dyskusja, w ogóle nie brałbym w tym udziału, dla zasady.
A teraz całe zdanie:
"W sprawozdaniu z badania należy szukać informacji, że uczestnicy, osoby oceniające (...) i inne osoby nie znały przydziału do grup terapeutycznych", albo "...nie wiedziały, jakie leczenie zastosowano" etc.
Wsadzanie jakiejkolwiek kalki uważam za zbędne, bo tworzy niezręczne konstrukcje.

Piotr Sawiec
Specializes in field
Native speaker of: Native in PolishPolish
PRO pts in category: 1189
Notes to answerer
Asker: Masz rację. Wstyd.





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search