zichtlas

English translation: exposed weld

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:zichtlas
English translation:exposed weld
Entered by: Dungly

08:57 Jun 19, 2013
Dutch to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Engineering: Industrial / welding
Dutch term or phrase: zichtlas
"Zichtlassen worden als zodanig aangegeven in de staart van de specifieke las".

Ik begrijp wat er bedoeld wordt met 'zichtlas': een las die in het zicht ligt, die zichtbaar is als het werkstuk af is. Ik heb helaas nog geen bevredigende vertaling kunnen vinden. Het enige waar ik opkom is 'visible welds' maar ik vraag me af of dat de juiste term is. Graag bevestiging of andere suggesties.

Brontekst is Vlaams. Het betreft een onderzoeksrapport.
Dungly
visually exposed welds / welds in visually exposed locations
Explanation:
zichtlassen = lassen die in het zicht liggen = visually exposed welds = or welds in visually exposed locations

zichtbare lassen = visible welds

I guess, something may be visually exposed and yet invisible, or rather be indistinguishable from adjacent areas: you can look at it and yet not see it

So there may be a difference between a 'zichtbare las' en een 'zichtlas'. A 'zichtlas' is a weld that 'in het zicht is/ligt/valt' but isn't necessarily 'zichtbaar' ('covered up').

When we talk about 'zichtbare lassen', we generally mean that you can see that a weld has been made in the relevant location, but this may be something different from a weld being present/visually exposed (and yet invisible) in the relevant location.

zie voor verdere onderbouwing en referenties de reference section

Dank je wel, Dungly, voor het in overweging nemen van mijn mijmeringen.
Bij mij bestaat er geen enkele twijfel over dat 'zichtlassen' iets anders is dan 'zichtbare lassen'.

Zichtlassen kunnen zichtbaar zijn maar ook onzichtbaar (zie reference section).


4. Visually Exposed Locations:
a. Grind exposed welds smooth to remove weld spatter and welding oxides and flush with adjacent surfaces.
b. Restore mechanical finish at welded locations.

ftp://dpwftp.co.la.ca.us/AEDPROJ-OLD/6d9/RFP Supporting Docu...

--------------------------------------------------
Note added at 5 days (2013-06-24 11:48:04 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Er zijn trouwens ook contexten waar je met 'visible welds' sowieso niet wegkomt, zoals bij mijn toevoeging in de reference, hier kun je 'zichtlassen' absoluut niet vertalen met 'visible welds':

Nog een voorbeeld dat duidelijk maakt dat een 'zichtbare las' iets anders is dan een 'zichtlas' (er zijn nog verdere voorbeelden te vinden).

Het is duidelijk dat 'zichtlassen uitvoeren' iets anders is dan 'zichtbare lassen' uitvoeren, het laatste slaat nergens op

zichtlassen uitvoeren = het uitvoeren van lassen die in het zicht vallen

ZICHTLASSEN
Zichtlassen uitvoeren over de volle lengte van de
aansluiting/verbinding.

http://tinyurl.com/q2hnjqf

Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
Dankjewel voor het nuttige inzicht.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +2visible weld seam
Alexander Schleber
3visually exposed welds / welds in visually exposed locations
Barend van Zadelhoff
Summary of reference entries provided
zichtlas vs zichtbare las
Barend van Zadelhoff

  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
visible weld seam


Explanation:
IMO the only other possible translation, besides "visible weld".

Alexander Schleber
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Native in GermanGerman, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 16
Notes to answerer
Asker: Dankjewel, Alexander (en Jack en Michael) voor de bevestiging dat mijn suggestie goed is. Echter, ik zie en begrijp wat Barend bedoelt, en heb besloten te gaan voor "exposed weld". Dat vind ik een heel mooie oplossing.


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Jack den Haan: Nothing wrong with 'visible weld' either.
1 hr
  -> Your are right - almost a "double entendre" ;-)

agree  Michael Beijer: agree with Jack
4 days
  -> Thanks

neutral  Barend van Zadelhoff: Alexander, ik heb mijn antwoord ingevoerd omdat het nu begrepen is en omdat ik het zonde zou vinden als het verschil tussen een 'zichtlas' en 'zichtbare las' aan het oog onttrokken zou worden: het zijn echt twee verschillende dingen. Dutch is beautiful.
5 days

5 days   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
visually exposed welds / welds in visually exposed locations


Explanation:
zichtlassen = lassen die in het zicht liggen = visually exposed welds = or welds in visually exposed locations

zichtbare lassen = visible welds

I guess, something may be visually exposed and yet invisible, or rather be indistinguishable from adjacent areas: you can look at it and yet not see it

So there may be a difference between a 'zichtbare las' en een 'zichtlas'. A 'zichtlas' is a weld that 'in het zicht is/ligt/valt' but isn't necessarily 'zichtbaar' ('covered up').

When we talk about 'zichtbare lassen', we generally mean that you can see that a weld has been made in the relevant location, but this may be something different from a weld being present/visually exposed (and yet invisible) in the relevant location.

zie voor verdere onderbouwing en referenties de reference section

Dank je wel, Dungly, voor het in overweging nemen van mijn mijmeringen.
Bij mij bestaat er geen enkele twijfel over dat 'zichtlassen' iets anders is dan 'zichtbare lassen'.

Zichtlassen kunnen zichtbaar zijn maar ook onzichtbaar (zie reference section).


4. Visually Exposed Locations:
a. Grind exposed welds smooth to remove weld spatter and welding oxides and flush with adjacent surfaces.
b. Restore mechanical finish at welded locations.

ftp://dpwftp.co.la.ca.us/AEDPROJ-OLD/6d9/RFP Supporting Docu...

--------------------------------------------------
Note added at 5 days (2013-06-24 11:48:04 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Er zijn trouwens ook contexten waar je met 'visible welds' sowieso niet wegkomt, zoals bij mijn toevoeging in de reference, hier kun je 'zichtlassen' absoluut niet vertalen met 'visible welds':

Nog een voorbeeld dat duidelijk maakt dat een 'zichtbare las' iets anders is dan een 'zichtlas' (er zijn nog verdere voorbeelden te vinden).

Het is duidelijk dat 'zichtlassen uitvoeren' iets anders is dan 'zichtbare lassen' uitvoeren, het laatste slaat nergens op

zichtlassen uitvoeren = het uitvoeren van lassen die in het zicht vallen

ZICHTLASSEN
Zichtlassen uitvoeren over de volle lengte van de
aansluiting/verbinding.

http://tinyurl.com/q2hnjqf



Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Dankjewel voor het nuttige inzicht.




Reference comments


17 hrs
Reference: zichtlas vs zichtbare las

Reference information:
zichtlassen = lassen die in het zicht liggen = visually exposed welds = or welds in visually exposed locations

zichtbare lassen = visible welds

I guess, something may be visually exposed and yet invisible, or rather be indistinguishable from adjacent areas: you can look at it and yet not see it

So there may be a difference between a 'zichtbare las' en een 'zichtlas'. A 'zichtlas' is a weld that 'in het zicht is/ligt/valt' but isn't necessarily 'zichtbaar' ('covered up').

When we talk about 'zichtbare lassen', we generally mean that you can see that a weld has been made in the relevant location, but this may be something different from a weld being present/visually exposed (and yet invisible) in the relevant location.

Met TIG-lassen kan dus de hoogste laskwaliteit bereikt worden. Deze vorm van lassen wordt vooral veel gebruikt bij lasnaden die in het zicht zijn. Doordat de las geheel vlak ligt met het omringende materiaal, is deze nagenoeg onzichtbaar.

http://www.laskracht.nl/?p=96

De in het zicht blijvende las- en soldeerverbindingen moeten glad en gelijk met de oppervlakken van de aansluitende delen zijn afgewerkt.

http://tinyurl.com/m84wsr7

zichtwerk

Afwerking kan variëren van het simpel vlakslijpen van een las voor delen die (vaak) niet in het zicht vallen, tot aan echt * zichtwerk * (werk dat/lassen die in het zicht valt/vallen; zichtlassen)

http://www.meijerbv.nl/plaatbewerking/staal-lassen/

Zichtwerk heeft betrekking op technische werkzaamheden aan die gedeelten van een bouwkundig werk die het meest in het oog springen. Dit, in tegenstelling tot de onderdelen van de constructie die vanuit de gebruikelijke waarnemingspositie niet of amper opvallen. Een vakman zorgt er graag voor dat het zichtwerk er esthetisch verantwoord uitziet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zichtwerk

4. Visually Exposed Locations:
a. Grind exposed welds smooth to remove weld spatter and welding oxides and flush with adjacent surfaces.
b. Restore mechanical finish at welded locations.

ftp://dpwftp.co.la.ca.us/AEDPROJ-OLD/6d9/RFP Supporting Docu...

(e) All visually exposed welds to be ground smooth.

http://www.penticton.ca/assets/Business/2012-Tender-07-Tende...

As a result, visually exposed spot-welds in appearance-sensitive applications are now perfectly possible. All the other advantages of DeltaSpot remain unchanged: 100 % reproducible weld-spots, absolutely spatter-free spot-welding and electrodes that are protected by the process tape.

http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-10539666-707B9512/fr...

--------------------------------------------------
Note added at 18 hrs (2013-06-20 03:18:57 GMT)
--------------------------------------------------

Nog een voorbeeld dat duidelijk maakt dat een 'zichtbare las' iets anders is dan een 'zichtlas' (er zijn nog verdere voorbeelden te vinden).

Het is duidelijk dat 'zichtlassen uitvoeren' iets anders is dan 'zichtbare lassen' uitvoeren, het laatste slaat nergens op

zichtlassen uitvoeren = het uitvoeren van lassen die in het zicht vallen

ZICHTLASSEN
Zichtlassen uitvoeren over de volle lengte van de
aansluiting/verbinding.

http://tinyurl.com/q2hnjqf

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Note to reference poster
Asker: Dank voor de uitgebreide informatie. Als je het als antwoord indient, kan ik je punten geven. Anders niet. Ik heb besloten te gaan voor 'exposed weld'.





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search