KudoZ home » English to Swedish » Other

beanbag

Swedish translation: Sacco-säck


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:beanbag
Swedish translation:Sacco-säck
Entered by: Gorel Bylund

18:23 Jan 18, 2004
English to Swedish translations [Non-PRO]
English term or phrase: beanbag
Jag kommer inte på vad en sådan här stor kudde innehållande bönor eller ris heter på svenska som man sitter på.
SwedishTra
United States
Sacco-säck
Explanation:
Kallas det ofta, men jag vet faktiskt inte varför måste jag erkänna!

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-18 18:37:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Mio möbler har sådana i olika färger och mönster som de kallar just Sacco-säckar. (Har letat lite, men faktiskt fortfarande inte hittat VARFÖR de heter så!)

Vi hade en, men våra katter tyckte det var väldigt mysigt att kissa just på den, så den fick åka till återvinningscentralen (dvs f d soptippen).

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-18 20:18:14 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Sacco\" = säck på italienska är det närmaste vi kommit hittills, och det är ju egentligen lite patetiskt om vi bildar sådana ord på svenska, dvs \"säck-säck\"! Men ibland gör vi ju så, och om det blir ett ord som faller lätt på tungan, och för övrigt känns bra - ja då har vi ett nytt ord.

Och för att vara filosofisk, och även för att citera vårt snart hädanhångna \"Folkminnen\", så förändras ju faktiskt språket hela tiden - och tur är väl det egentligen!


--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-18 20:26:26 (GMT)
--------------------------------------------------

...och förstås det inte ännu hädangångna \"Språket\", se www.sr.se och sök vidare på Språket
Selected response from:

Gorel Bylund
Sweden
Grading comment
TACK SÅ MYCKET FÖR HJÄLPEN!!!!
ps. har katt själv, så det blir ingen Sacco-säck här inte!! ds.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +6Sacco-säck
Gorel Bylund
5sittsäck
Sven Petersson


  

Answers


2 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +6
Sacco-säck


Explanation:
Kallas det ofta, men jag vet faktiskt inte varför måste jag erkänna!

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-18 18:37:22 (GMT)
--------------------------------------------------

Mio möbler har sådana i olika färger och mönster som de kallar just Sacco-säckar. (Har letat lite, men faktiskt fortfarande inte hittat VARFÖR de heter så!)

Vi hade en, men våra katter tyckte det var väldigt mysigt att kissa just på den, så den fick åka till återvinningscentralen (dvs f d soptippen).

--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-18 20:18:14 (GMT)
--------------------------------------------------

\"Sacco\" = säck på italienska är det närmaste vi kommit hittills, och det är ju egentligen lite patetiskt om vi bildar sådana ord på svenska, dvs \"säck-säck\"! Men ibland gör vi ju så, och om det blir ett ord som faller lätt på tungan, och för övrigt känns bra - ja då har vi ett nytt ord.

Och för att vara filosofisk, och även för att citera vårt snart hädanhångna \"Folkminnen\", så förändras ju faktiskt språket hela tiden - och tur är väl det egentligen!


--------------------------------------------------
Note added at 2004-01-18 20:26:26 (GMT)
--------------------------------------------------

...och förstås det inte ännu hädangångna \"Språket\", se www.sr.se och sök vidare på Språket

Gorel Bylund
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 884
Grading comment
TACK SÅ MYCKET FÖR HJÄLPEN!!!!
ps. har katt själv, så det blir ingen Sacco-säck här inte!! ds.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Karin Hellbom: Jag vet inte heller varför. Men "sacco" betyder säck på italienska!
8 mins

agree  Anette Herbert: Den första modellen av beanbag hetter visst SACCO se www.100-bean-bag-chairs-bags-furniture-facts.com/ history.html
49 mins

agree  Katleen Burm: Yep! - Har man också på varje förlossningsavdelning i Sverige!
53 mins

agree  tauvon
1 hr

agree  Mario Marcolin: Det har bara blivit så..
1 hr

agree  Terese Whitty
1 hr

59 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
sittsäck


Explanation:
Försvara ärans och hjältarnas språk!


    Reference: http://www.vibatagare.com/vib2001/vib5_01/samm1_vib5_01.html
    Reference: http://www.skonahem.com/main.asp?item_id=2547
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14058