ProZ.com global directory of translation services
 The translation workplace
Ideas
KudoZ home » Hungarian to English » Law (general)

közokirat-hamisítás

English translation: forgery of official documents

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Hungarian term or phrase:közokirat-hamisítás
English translation:forgery of official documents
Entered by: Potke

07:33 Jan 7, 2010
Hungarian to English translations [PRO]
Law/Patents - Law (general) / Crime
Hungarian term or phrase: közokirat-hamisítás
Bírósági végzés közokirat-hamisítás vádjáról.
Potke
Hungary
forgery of official documents
Explanation:
Lásd: Dativus szótára és más Internetes források
Selected response from:

Krisztina Kotai
Hungary
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +5forgery of public documents
Ildiko Santana
5 +3forgery of official documents
Krisztina Kotai
5falsification of official documentDaniel Pankovics
5 -1document forgery
JANOS SAMU
3 +1falsification of public documents
kyanzes


Discussion entries: 10





  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +3
forgery of official documents


Explanation:
Lásd: Dativus szótára és más Internetes források


    Reference: http://tweetmeme.com/story/316489831/alleged-forgery-of-offi...
    Reference: http://www.magyarorszag.hu/english/keyevents/a_alpolg/a_bunc...
Krisztina Kotai
Hungary
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 12

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Daniel Pankovics: Magyarországon a hatóságok által kiállított hivatalos okmányt, iratot nevezzük kozokiratnak; ennek angolul az official document felel meg.
4 hrs
  -> Köszönöm!

neutral  Ildiko Santana: Szerintem az "official" document magyarul "hivatalos" okirat/irat/dokumentum.
16 hrs
  -> Köszönöm!

agree  juvera: Ha jelzős fordításra esik a választás, én is emellett maradnék. Az official-hivatalos visszafordítás ugyancsak értelmi elcsúszást tanúsít, a kínai suttogásra emlékeztet.
1 day3 hrs
  -> Köszönöm!

agree  lepoldagnes
1 day9 hrs
  -> Köszönöm!

11 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
falsification of public documents


Explanation:

Erre tudok gondolni.



--------------------------------------------------
Note added at 24 mins (2010-01-07 07:57:49 GMT)
--------------------------------------------------


"The indictment also includes charges of conspiracy and the falsification of public documents. If convicted, the individuals could face a maximum sentence of 65 years in prison and $1.75 million in fines. "


http://www.dc.gov/mayor/news/release.asp?id=563&mon=200401&a...


http://caselaw.lp.findlaw.com/cgi-bin/getcase.pl?court=3rd&n...

"UNITED STATES COURT OF APPEALS
FOR THE THIRD CIRCUIT
...
punishments for falsification of public documents
"



kyanzes
Hungary
Native speaker of: Hungarian
PRO pts in category: 33

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  hollowman2
28 mins

9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
document forgery


Explanation:
Az angolban nem ragozzák agyon, hogy milyen hamisítás volt. Magyarországon nálam is ez volt az első vád, és az itéletet az amerikai hatóságok eképpen fordították.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2010-01-07 09:22:13 GMT)
--------------------------------------------------

A szótárakban taláható public document forgery ellenére nem tartom helyesnek a public document forgery kifejezést, mert a közokirat fogalma a különböző kultúrákban teljesen eltér a magyartól. Míg Magyarországon az útlevél közokiratnak tekintendő, amerikai, angol és ausztrál jogban az magánokirat. Amikor idegen nyelvre fordítunk, akkor nem a magyar jog szerinti szószerinti fordítást kell venni, hanem a célnyelv szerint fogalmat, hogy a célnyelvet beszélők ezt könnyen megértsék és elkerüljük a férlreértést. Magyarországon kívül van még másik ország is, ahol az útlevél közokiratnak minősül, pl. Észak-Koreában (de Dél-Koreában már nem), Mongóliában és Eritreában, de nem koreaira, mongolra vagy tigrinyára fordítunk, hanem angolra. Ezért a document forgery a legjobb kifejezés a közokirat hamisításra, hacsak nem tankönyvszerűen a különbségeket kell bemutatni.

JANOS SAMU
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 147

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Ildiko Santana: A "document forgery" a magyar jogban "okirat-hamisítás" lenne, de a kérdés nem ez volt. Okirat/közokirat/magánokirat: 3 fogalom. A különbség jelentékeny, esetenként még 'években is mérhető'... ;)
6 mins
  -> A magyar jogban okmányhamisítás lenne, viszont a public document fogalma a célnyelven nem ugyanaz mint a közokirat.

agree  juvera: @Ildikó: ha nem "közokiratot" hamisítanak, akkor azt másként kell ítélni? A hamisításnak fokozatai vannak?/Daniel, a hamisítás az hamisítás. Te magad mondod, hogy a magán- és közokirat fogalma is mást jelent, tehát hiába fordítjuk "public" dokumentnek.
2 hrs

neutral  Daniel Pankovics: Juvera, Magyarországon valóban más a tényállása és a büntetési tétele a magán- és a közokirat hamisításnak, mint ahogy a magán- és a közokirat fogalma is mást jelent.
4 hrs

disagree  hollowman2: Nem értek egyet az érveléseddel. Ti. amennyiben a te verziódat (document forgery) újra magyarra fordítanánk, akkor nem derülne ki, hogy konkrétan mi volt a vád (közokirat-hamisítás vagy magánokirat-hamisítás).
4 hrs
  -> Elnézést, de ez nem mérce. Ha a szerelmet és a szeretetet love-nak fordítom angolra, és a love-ot visszafordítom magyarra és nincs meghatározó szövegkörnyezet, arról sem tudom, hogy Pisti szerelmes volt-e Évába, vagy csak szerette.

8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +5
forgery of public documents


Explanation:
vagy forgery of administrative documents


--------------------------------------------------
Note added at 9 mins (2010-01-07 07:43:12 GMT)
--------------------------------------------------

Közokirat-hamisítás (Btk. 274. §) : forgery of public documents
Magánokirat-hamisítás (Btk. 276. §) : forgery of private documents

--------------------------------------------------
Note added at 10 hrs (2010-01-07 18:00:24 GMT)
--------------------------------------------------

További források:
"A közokirat fogalmát Pp. 195. §-ának (1) bekezdése rögzíti akként, hogy a közokirat olyan irat, amelyet a bíróság, közjegyző vagy más hatóság ügykörén belül a megszabott alakban állít ki, és amely bizonyítja az okirattal tanúsított adatok, tények valóságát."
http://www.lb.hu/elvhat/eb073402.html

Public document definitions:
"1. Document issued or published for public knowledge.
2. Document (such as court records, land deeds, and public registers) authenticated by a public officer and made available for public reference and use. Statements by public officers in such documents in their official capacity are admissible evidence of fact in civil matters. Also called public record.
3. Described by the 1961 'Hague Convention Abolishing The Requirements Of Legalization For Foreign Public documents' as (1) a document which emanates from an authority or an official connected with the courts or tribunals of the State, including those emanating from a public prosecutor, a clerk of a court, or a process server, (2) administrative documents, (3) notarial acts, (4) official certificates placed on documents signed by persons in their private capacity, such as those recording the registration of a document or the fact that it was in existence on a certain date and official and notarial authentication of signatures. Also called public record."
http://www.businessdictionary.com/definition/public-document...

--------------------------------------------------
Note added at 16 hrs (2010-01-08 00:09:41 GMT)
--------------------------------------------------

Hivatalos (official) + közokirat (public document) egyazon oldalon (2005/C 326/01) (EUR-Lex):
"... olyan igazolás, illetve *hivatalos* vagy *közokirat* bemutatását kérve, amely bizonyítja az szállásadási kötelezettségvállalását, az érintett szerződő fél nemzeti jogával összhangban elkészített formában és ellenőrzött módon."
"... by requiring that a certificate or an *official* or *public document* be presented which vouches for the commitment to accommodate, formalised and verified in accordance with the internal law of the Contracting Party concerned."


    Reference: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&ihmlang=...
    Reference: http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode=dbl&lang=en&ihmlang=...
Ildiko Santana
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 165

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Krisztina Lelik
52 mins
  -> köszönöm

agree  Annamária dr Ilas-Székely: ha magyar a végzés és a joghatály, akkor mindenképen a Btk szóhasználata követendő szerintem inkább, a félreértések elkerülése végett.
5 hrs
  -> köszönöm

agree  Iosif JUHASZ
7 hrs
  -> köszönöm

agree  Erika Nagy, Esq.
9 hrs
  -> köszönöm

neutral  juvera: Ezek szerint bármi megszabott alakban kiállított dokumentum amit egy közjegyző kiad, közokiratnak számít?
13 hrs

agree  Tradeuro Language Services
1 day24 mins
  -> köszönöm

neutral  hollowman2: A fordítást "South Africa" hatóságai kapják és ott nem a "forgery of public documents" verziót használják.
1 day23 hrs

2 days5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
falsification of official document


Explanation:
Kérlek, vessétek össze a közérdekű adatokkal kapcsolatos és a közokirattal kapcsolatos rendelkezéseket: (A közokiratok nagy része személyes irat, amely nem közérdekű és nem nyilvános. Az egy dolog, hogy szó szerint fordítva a magyar "köz"- egybeesik az angol "public" szóval, de a közokiratban nem erről van szó. A közokirat hamisítás bűncselekményt legtöbbször ezekre a személyes adatokat tartalmazó nem nyilvános közokiratokra követik el. (Személyi igazolvány, útlevél, lakcím igazolvány, tartózkodási engedély, iskolai bizonyítványok, diplomás stb. meghamisítása.)

A közokirat hamisítás meghatározása a Btk szerint:
Btk. 274. §
(1) Aki
a) hamis közokiratot készít vagy közokirat tartalmát meghamisítja,
b) hamis vagy hamisított, illetőleg más nevére szóló valódi közokiratot felhasznál,
c) közreműködik abban, hogy jog vagy kötelezettség létezésére, megváltozására vagy megszűnésére vonatkozó valótlan adatot, tényt vagy nyilatkozatot foglaljanak közokiratba, bűntettet követ el, és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) Aki az (1) bekezdés a) vagy b) pontjában meghatározott közokirat-hamisításra irányuló előkészületet követ el, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő.
(3) Aki az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott közokirat-hamisítást gondatlanságból követi el, vétség miatt pénzbüntetéssel büntetendő.
275. § (1) Az a hivatalos személy, aki hivatali hatáskörével visszaélve
a) hamis közokiratot készít vagy közokirat tartalmát meghamisítja,
b) lényeges tényt hamisan foglal közokiratba, bűntettet követ el és öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

A közokirat fogalma
A közokirat fogalmát a polgári perrendtartásról szóló, 1952. évi III. törvény (Pp.) 195. § (1) bekezdése határozza meg. Eszerint a közokirat olyan papír alapú vagy elektronikus okirat, amelyet bíróság, közjegyző vagy más hatóság, illetve közigazgatási szerv ügykörén belül, a megszabott alakban állított ki, és teljesen bizonyítja a benne foglalt intézkedést vagy határozatot, továbbá az okirattal tanúsított adatok és tények valóságát, úgyszintén az okiratban foglalt nyilatkozat megtételét, valamint annak idejét és módját .
Ennek megfelelően közokiratnak minősül a hatósági engedély, a bizonyítvány (az iskolai is), a személyi igazolvány vagy a személyi azonosításra szolgáló más okirat.

A személyes adat meghatározása a törvény szerint:
1. személyes adat: bármely meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban: érintett) kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés. A személyes adat az adatkezelés során mindaddig megőrzi e minőségét, amíg kapcsolata az érintettel helyreállítható. A személy különösen akkor tekinthető azonosíthatónak, ha őt - közvetlenül vagy közvetve - név, azonosító jel, illetőleg egy vagy több, fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára jellemző tényező alapján azonosítani lehet;

Közérdekű adatokkal visszaélés a Btk szerint:

Btk. 177/B. § (1) Aki a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvényi rendelkezések megszegésével
a) tájékoztatási kötelezettségének nem tesz eleget,
b) közérdekű adatot hozzáférhetetlenné tesz vagy meghamisít,
c) hamis vagy hamisított közérdekű adatot hozzáférhetővé vagy közzé tesz,
vétséget követ el, és két évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy pénzbüntetéssel büntetendő.
(2) A büntetés bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztés, ha az (1) bekezdésben meghatározott bűncselekményt jogtalan haszonszerzés végett követik el.

A közérdekű adat fogalma:
Az Alkotmány 61. §-ának (1) bekezdése értelmében "a Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra, valamint arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje, illetve terjessze."
Közérdekű adatnak minősül "az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy kezelésében lévő, valamint a tevékenységére vonatkozó, a személyes adat fogalma alá nem eső, bármilyen módon vagy formában rögzített információ vagy ismeret, függetlenül kezelésének módjától, önálló vagy gyűjteményes jellegétől". Ezen kívül bárki megismerheti az ún. közérdekből nyilvános adatokat is, vagyis az olyan - a közérdekű adat fogalma alá nem tartozó - adatokat, amelynek nyilvánosságra hozatalát vagy hozzáférhetővé tételét törvény közérdekből elrendeli.
A közérdekű adatok megismeréséhez fűződő alkotmányos jog érvényesítését a közfeladatot ellátó szerveknek kötelességük elősegíteni. Ennek egyik formája, hogy az állami, önkormányzati szervek a honlapjukon rendszeresen közzéteszik a legfontosabb információikat. Egyes közérdekű adatok közzétételére jogszabályok is kötelezik a közfeladatot ellátó szerveket, így a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét is.



--------------------------------------------------
Note added at 2 days5 hrs (2010-01-09 12:43:43 GMT)
--------------------------------------------------

A bírósági végzésnek van egy rendelkező és egy értelmező része. (E második legtöbbször indokolás vagy indoklás címmel kerül a rendelkező rész alá.)
Az értelmező részben általában kifejtik, hogy miről, miért, milyen céllal és milyen jogszabályok alkalmazásával hozott a bíróság döntést, végzést. Csodálkozom, hogy jelen esetben az értelmező részben nem derül ki több információ az eljárás tárgyával kapcsolatban.


    Reference: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99200063.TV
Daniel Pankovics
Works in field
Native speaker of: Native in HungarianHungarian
PRO pts in category: 8