This question was closed without grading. Reason: No acceptable answer
Jul 11, 2008 09:55
15 yrs ago
English term
eurasian
English to Polish
Science
Linguistics
mam taką listę języków, które zna Kim,bohater powieści Kiplinga: Urdu, English, Eurasian, Bengali, Hindi.
Proposed translations
(Polish)
4 +1 | eurazjatycki | Adam Lankamer |
2 +1 | sanskryt | Andrzej Mierzejewski |
3 | łamany angielski | Himawari |
3 -1 | indoeuropejski | Jerzy Matwiejczuk |
Proposed translations
-1
13 hrs
indoeuropejski
Niezaleznie od rodziny tzw. języków indoeuropejskich istniał podobno taki właśnie język (pra)indoeuropejski:
http://fronsac.republika.pl/jezyki/indoeuropejski.htm
--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  10 godz. (2008-07-12 20:51:33 GMT)
--------------------------------------------------
Nie wiem, dlaczego Parvati przyczepił(a?) się akurat do indoeuropejskiego. Te same zarzuty (a eurazjatyckiemu nawet mocniejsze, bo o takim nic nie wiadomo) można postawić innym propozycjom. Rozumiem, że mój adwersarz nie neguje istnienia języka indoeuropejskiego jako takiego, niezależnie od grupy takich języków, jednym z których się właśnie posługuję.
http://fronsac.republika.pl/jezyki/indoeuropejski.htm
--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  10 godz. (2008-07-12 20:51:33 GMT)
--------------------------------------------------
Nie wiem, dlaczego Parvati przyczepił(a?) się akurat do indoeuropejskiego. Te same zarzuty (a eurazjatyckiemu nawet mocniejsze, bo o takim nic nie wiadomo) można postawić innym propozycjom. Rozumiem, że mój adwersarz nie neguje istnienia języka indoeuropejskiego jako takiego, niezależnie od grupy takich języków, jednym z których się właśnie posługuję.
Peer comment(s):
disagree |
Aleksandra Lercher-Szymanska
: Nawet nie podobno a raczej na pewno... A już na 200 procent było to baaardzo dawno temu i wykluczone, aby ktoś nim mówił czy znał nie tyle sto czy dwieście lat temu, co nawet i tysiąc i dwa tysiące...
21 hrs
|
200% pewności to sprzeczność sama w sobie (w realnym świecie maks. 100%). Może wystąpić tylko w bajce, takiej jak "Księga dżungli", której bohater może mówić takim starożytnym językiem.
|
+1
8 mins
eurazjatycki
od Eurazji
--------------------------------------------------
Note added at 1 day23 hrs (2008-07-13 09:20:30 GMT)
--------------------------------------------------
istotna jest kwestia, czy język Eurasian istnieje po angielsku, bo że eurazjatycki nie istnieje po polsku, to prawie pewne ... wg mnie po angielsku Eurasian też nie istnieje, dlatego trzeba po prostu zastosować jego najbardziej oczywisty polski odpowiednik
dla ostatecznego rozstrzygnięcia przydałby się prawdziwy specjalista w tej dziedzinie (którym ani ja, ani większość Prozowiczów chyba nie jest)
miłego weekendu
--------------------------------------------------
Note added at 1 day23 hrs (2008-07-13 09:20:30 GMT)
--------------------------------------------------
istotna jest kwestia, czy język Eurasian istnieje po angielsku, bo że eurazjatycki nie istnieje po polsku, to prawie pewne ... wg mnie po angielsku Eurasian też nie istnieje, dlatego trzeba po prostu zastosować jego najbardziej oczywisty polski odpowiednik
dla ostatecznego rozstrzygnięcia przydałby się prawdziwy specjalista w tej dziedzinie (którym ani ja, ani większość Prozowiczów chyba nie jest)
miłego weekendu
Peer comment(s):
agree |
skisteeps
7 hrs
|
agree |
SzymekS
9 hrs
|
disagree |
Polangmar
: Od Eurazji? A jakim językiem się mówi w Eurazji? (Pytanie też do komentatorów.:)
1 day 15 hrs
|
dzięki za głos rozsądku, którego bez Ciebie nam stanowczo brakuje ;-) ale bez lepszej kontrpropozycji Twoja uwaga niewiele wnosi :-(
|
+1
1 day 5 hrs
sanskryt
W linku podanym przez Jerzego jest:
Wiadomo, że w I poł. II tyś. pne znane są trzy odrębne języki indoeuropejskie: grecki, hetycki i sanskryt.
Zdaje się, że obecnie tym językiem mówi spory odsetek (nie znam statystyk) ludności Indii, więc może sanskryt? A do kompletu: urdu, bengali, hindi.
Powieści nie czytałem, dlatego niska pewność.
--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  23 godz. (2008-07-13 09:36:37 GMT)
--------------------------------------------------
Do Parvati: Co do używania sanskrytu obecnie - pewnie masz rację.
Co do sanskrytu u Kima - jest jeszcze taka możliwość, że autor tekstu pomylił się i wpisał o jeden wyraz za dużo. Nie sprawdzam, trzebaby przeczytać powieść.
Wiadomo, że w I poł. II tyś. pne znane są trzy odrębne języki indoeuropejskie: grecki, hetycki i sanskryt.
Zdaje się, że obecnie tym językiem mówi spory odsetek (nie znam statystyk) ludności Indii, więc może sanskryt? A do kompletu: urdu, bengali, hindi.
Powieści nie czytałem, dlatego niska pewność.
--------------------------------------------------
Note added at 1 dzień  23 godz. (2008-07-13 09:36:37 GMT)
--------------------------------------------------
Do Parvati: Co do używania sanskrytu obecnie - pewnie masz rację.
Co do sanskrytu u Kima - jest jeszcze taka możliwość, że autor tekstu pomylił się i wpisał o jeden wyraz za dużo. Nie sprawdzam, trzebaby przeczytać powieść.
Peer comment(s):
agree |
Aleksandra Lercher-Szymanska
: Ostrożnie się przychylam do tego pomysłu, że mogło chodzić o sanskryt. Natomiast nie zgadzam się z twierdzeniem, że 'spory odsetek ludności Indii mówi obecnie tym językiem'! Zna go niewielki procent mieszkańców tego Subkontynentu i to wyłącznie w celach
4 hrs
|
Kiedyś coś słyszałem na ten temat, lecz statystyk nie znam. Czy ten procent jest niewielki, czy spory - kwestia słownictwa i subiektywnej oceny, np. aż pięć czy tylko pięć ;-)
|
2 days 11 hrs
łamany angielski
Chodzi mi o to, co teraz nazywa się "pidgin". Za czasów Kiplinga może nazywało się "Euroasian".
Discussion
...w celach rytualnych, religijnych bądź naukowych. Sanskryt jest to język martwy i nie można powiedzieć, że 'się nim mówi' w takim samym sensie, jak po angielsku, czy francusku. Ale pomysł z sanskrytem