triggers

Swedish translation: löser ut

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:triggers
Swedish translation:löser ut
Entered by: Anna Blanck

08:40 Apr 7, 2005
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
English term or phrase: triggers
Sorteringsmaskin för livsmedel

Trouble shooting:
Symptom: A group of 64 consecutive valves don’t operate

Cause: Circuit breaker triggers for ejector driver board power supply

Action: Reset breaker, or remove the power supply load and reset the breaker
Anna Blanck
löser ut
Explanation:
man säger att ett relä eller en brytare löser ut, normalt på grund av att manöverspolen, av en eller annan anledning, kopplats till manöverspänning

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-07 11:11:13 (GMT)
--------------------------------------------------

Den vanligaste engelska termen för detta är \"trip\". Och eftersom inte heller denna disciplin gått fri från engelsk påverkan så säger man också, elektriker emellan, att den eller den kontaktorn, elelr reläet, har \"trippat\".
Selected response from:

Bo Soderholm
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +6löser ut
Bo Soderholm
3 +2utlöser
Åsa Valley
4löser
Lennart Helgesson


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
löser


Explanation:
brytaren löser pga ......

Lennart Helgesson
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 84

17 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +2
utlöser


Explanation:
är ett annat förslag

Åsa Valley
Sweden
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 3

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lena Samuelsson
15 mins
  -> tack ska du ha!

agree  Sven Petersson
23 mins

32 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +6
löser ut


Explanation:
man säger att ett relä eller en brytare löser ut, normalt på grund av att manöverspolen, av en eller annan anledning, kopplats till manöverspänning

--------------------------------------------------
Note added at 2005-04-07 11:11:13 (GMT)
--------------------------------------------------

Den vanligaste engelska termen för detta är \"trip\". Och eftersom inte heller denna disciplin gått fri från engelsk påverkan så säger man också, elektriker emellan, att den eller den kontaktorn, elelr reläet, har \"trippat\".

Bo Soderholm
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 11
Grading comment
Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Linn Arvidsson (X): Smaksak vilken ordning på orden man föredrar men jag tycker detta flyter bättre.
30 mins
  -> Tack Linn för ditt stöd! Viss betydelse har väl ändå ordningen, vi säger ju inte "han omkring går" utan hellre "han går omkring"

agree  myrwad: Som gammal elektriker instämmer jag i "löser ut"
1 hr
  -> Tack för ditt stöd! Även jag grundar mitt förslag på mångårigt arbete i el-branschen.

agree  JessicaC
1 hr
  -> Tack även du Jessica för ditt stöd!

agree  Tomas Onsjö
2 hrs
  -> Tack Tomas!

agree  Reino Havbrandt (X)
3 hrs
  -> Tack Reino!

agree  Renassans LS
3 hrs
  -> Tack Jonas!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search